Ush Shukla, Distinguished Engineer bij Solace, beantwoordt vier belangrijke vragen uit de detailhandel om de feestdagen voor zowel consumenten als retailers plezierig te maken.
De periode rond de feestdagen 2024 is korter dan normaal, omdat er in Amerika slechts 25 dagen tussen Black Friday en Kerstmis liggen. Hierdoor zijn er vier dagen minder om te winkelen en worden verkopers gedwongen promoties eerder te starten om vroege vraag te genereren en verkoop te stimuleren voordat de traditionele drukte begint. We hebben nu al gezien dat grote Amerikaanse winkelbedrijven zoals Walmart, Target en Amazon met vroege aanbiedingen komen om de drukte voor te blijven. Ondanks de kortere periode rond de feestdagen en de toegenomen inflatie die het budget van de klant nog krapper maakt, is 80% van de online en fysieke winkels toch optimistisch over een groei in winkelverkopen in de VS dit jaar. Vroege promoties zorgen voor verkopen eerder in het seizoen, dus retailers moeten in deze periode tijdig over de juiste producten met een gunstige prijs beschikken. Om hierin te slagen, moeten winkels zicht hebben op de gegevens die hen vertellen of hun aanbod aan de vraag voldoet. En dit is waar tijdens de feestdagen hun onderliggende systeemarchitectuur een geslaagde omzet kan maken of breken.
2024 is een jaar van verstoringen geweest. We zagen dit al eerder met de crisis in het Suezkanaal in 2021 en de droogte in het Panamakanaal in 2023. Ook dit jaar werd de toeleveringsketen verstoord: stakingen in havens; ontregelingen in kanalen zoals in de Rode Zee; zwaardere weers- en klimaatomstandigheden die de activiteiten hebben belemmerd; en zelfs productiecycli die nog steeds herstellende zijn van de pandemie. Dit alles blijft een grote rol spelen bij de verstoring van de retailactiviteiten.
Naarmate de feestdagen dichterbij komen, blijft klantenservice een hoge plek op de agenda innemen. Winkelbedrijven moet volumepieken beheren, verspilling minimaliseren, stockouts voorkomen en de activiteiten van de toeleveringsketen optimaliseren. Jongleren is geen oplossing, maar een naadloze retailervaring in alle winkelkanalen is dat wel. Het is cruciaal voor klanttevredenheid, loyaliteit en zakelijk succes. Een effectieve omnichannel-strategie is essentieel en hiervoor moet de infrastructuur van bedrijven nog eens nader worden bekeken.
Een event-mesh – ondersteund door een event-driven architectuur – werkt als de ruggengraat voor echte omnichannel-integratie. Hiermee worden interacties van klanten vastgelegd als gebeurtenissen bij diverse touchpoints: het klikken op websites, het gebruik van mobiele apps, beacons in winkels en POS-systemen. Deze gebeurtenissen worden dan in real time verwerkt, waardoor AI-agenten een uitgebreid klantenprofiel kunnen opbouwen en dat continu kunnen bijwerken.
Wanneer een klant van het ene naar het andere kanaal overstapt, zorgt de mesh ervoor dat hun context hen volgt. Bijvoorbeeld als een klant een online winkelmandje achterlaat en later een fysieke winkel binnenloopt, kan het systeem een verkoper op de hoogte stellen van productaanbevelingen op basis van de online browsergeschiedenis, waardoor een persoonlijke winkelervaring mogelijk is.
Personalisatie is nog nooit zo belangrijk geweest – en dat geldt ook voor prijzen. Voor winkeliers levert dit enorme voordelen. Klanten maken veel sneller gebruik van productaanbiedingen als ze door een gangpad in de winkel lopen dan wanneer ze moeten wachten totdat ze de kassa bereiken. Bovendien bestaat er de mogelijkheid van volledig verbonden, op de persoon afgestemde prijsbepaling. Digitale prijskaartjes kunnen rekening houden met gebeurtenissen in de hele toeleveringsketen, zoals kostprijs, beschikbaarheid, enzovoort. In combinatie met klantgegevens en -gedrag kunnen winkelende klanten dan in real time gepersonaliseerde prijzen of aanbiedingen krijgen. Volgens 76% van de leidinggevenden in retail waarderen klanten lagere prijzen meer dan merkloyaliteit. Om op te vallen in een op waarde gerichte omgeving moeten winkelbedrijven gepersonaliseerde omnichannel-ervaringen overwegen, die de waarde en het gemak bieden waar prijsbewuste klanten naar op zoek zijn.
In de toekomst kunnen de integratie van fysieke robotica met AI en een event-mesh met agentic AI opwindende mogelijkheden bieden. Net zoals automatisch geleide voertuigen magazijnen hebben gerevolutioneerd, zouden vergelijkbare technologieën de winkelervaring kunnen transformeren, van het aanvullen van schappen tot het helpen van klanten.
“Een naadloze winkelervaring betreft het hele bedrijf: werknemers, leveranciers en klanten. Een event-mesh, aangedreven door agentic AI, is uniek geplaatst om de druk die gepaard gaat met de feestdagen in de detailhandel het hoofd te bieden. Een event-mesh creëert een verenigd, realtime datanetwerk en bevordert zodoende de zichtbaarheid en wendbaarheid van de toeleveringsketen, waardoor een snelle reactie op verstoringen mogelijk is.
De event-mesh fungeert in feite als een flexibel, responsief ecosysteem voor de retail, dat zich aanpast aan veranderende marktomstandigheden, voorkeuren van klanten en technologische vooruitgang. Het maakt besluitvorming in real time mogelijk, bevordert personalisatie en biedt een holistisch beeld van alle gebeurtenissen binnen de gehele organisatie. Het is dynamisch, open, eenvoudig en overal beschikbaar.
Gepersonaliseerd winkelen zorgt voor de juiste producten op de juiste plek op het juiste moment, en tegen de juiste op de persoon afgestemde prijs. Dat is wat uiteindelijk zorgt dat tijdens de feestdagen ieders wens uitkomt!
Ush Shukla is een Distinguished Engineer bij Solace. Ush heeft ruim 13 jaar ervaring als Enterprise Integration Architect en heeft verschillende teams geleid in de implementatie van grootschalige middleware-oplossingen in uiteenlopende bedrijfsgebieden.
Tags: Ush Shukla, Winkels onder druk