Sinds de opening van het eerste Zeiss Vision Center in 2010 hebben al 350 optiekondernemers dit bijzondere concept omarmd. Ze gaan een nauw partnerschap met Zeiss aan, maar blijven wel zelf eigenaar. België was één van de eerste landen die zichzelf hiermee op de kaart zette. Ook Frederik Hungenaert, eigenaar van Cool Optiek in Gent, opende onlangs een Zeiss Vision Center. “Onze klanten zien dit echt als kwaliteitslabel voor onze jarenlange expertise!”
Een ZEISS Vision Center heeft het gevoel van een flagship store, maar is geen franchiseformule, geen keten en niet gericht op acties of korting. En, heel belangrijk: de winkel is en blijft eigendom van de ondernemer, niet van ZEISS. De ondernemers die al een ZEISS Vision Center openden, zijn bijzonder enthousiast over het concept en het effect dat dit heeft op hun winkel.
Zo ook Frederik Hungenaert: “Ik ben al meer dan 20 jaar partner van ZEISS. Het zijn vooral de mensen die het verschil maken. De continue ondersteuning, de betrokkenheid van mijn gesprekspartner en de snelheid waarmee vragen en eventuele problemen worden opgelost, zorgen ervoor dat ik trouw blijf aan het merk. De filosofie van voortdurende investering in research zorgt ervoor dat ik het gevoel heb dat ik een stukje bijdraag aan de professionalisering van het beroep. Na zo’n lang traject samen, in onze verschillende optiekzaken, leek het mij een logische stap om ons partnership nog verder te laten evolueren door het openen van een ZEISS Vision Center. Ook was ik ervan overtuigd dat de internationale uitstraling die het ZEISS Vision Center-concept met zich meebrengt, bijdraagt aan een verdere erkenning van ons professionalisme. Nog een extra voordeel is de garantie dat er binnen een bepaalde straal geen tweede ZEISS Vision Center bijkomt. Dat geeft een gevoel van exclusiviteit”.
“Het ZEISS Vision Center voelt aan als een conceptstore. We doen in principe hetzelfde als een andere onafhankelijke high-end optiekzaak met focus op oogzorg, maar je voelt meer dat alles klopt en samenhangt. Ik heb het dan over interieur, apparatuur, brochures, de ZEISS Zichtanalyse en ga zo maar door. Alles is ontwikkeld met het oog op klantbeleving. Onze optiekwinkel blijft Cool Optiek, maar overgoten goten met een topsaus en dat maakt het toch een stuk beter”. Wie een ZEISS Vision Center opent, is verzekerd van samenwerking met een ZEISS-architect die gepatenteerde ontwerpen toepast, waaronder gecurvd meubilair, een enorme blauwe iris en de merknaam ZEISS Vision Center. Deze elementen worden geïntegreerd in de winkel van de ondernemer, die te allen tijde zijn eigen identiteit behoudt. De ondernemer maakt gebruik van het gehele concept, waaronder het winkeldesign, de branding, de volledig doordachte klantreis van A tot Z met daarin de ZEISS Zichtanalyse en een volledig geïntegreerde workflow van ZEISS. De hele workflow en het verkoopproces worden beheerd door iPad of PC. Daarnaast wordt voorzien in innovatieve, digitale ZEISS-producten en (marketing)diensten in de winkel.
“ZEISS geeft mij de handvatten om als ondernemer de professionele uitstraling die ik probeer te creëren, verder zichtbaar te maken bij de consument”, legt Frederik uit. “Het merk is immers van alle glasmerken het meest bekend. Ook de instrumenten en hun bekendheid in de fotografie zorgen ervoor dat er bij de consument een belletje gaat rinkelen. We nemen met ZEISS regelmatig de cijfers door, er wordt gezorgd voor training van personeel en marketing wordt georganiseerd, wat mij ook een bepaalde rust brengt. Klanten voelen vanaf binnenkomst dat het niet gaat over even snel een brilletje kiezen. Het gaat vooral over de meerwaarde van het glas. We maken samen een uitgebreide analyse van de behoeftes en nemen de tijd. We leggen onze manier van werken duidelijk uit tijdens de intake en lopen daarna het gehele traject door. We leggen continu de focus op kwaliteit en het belang van goede oogzorg. We hebben het gevoel dat consumenten, dankzij deze werkwijze, ook vaker een duidelijke keuze maken voor een beter glas en ook begrijpen waarom een geïndividualiseerd glas voor hen een geschiktere oplossing is.
Waar vroeger vaker een montuur werd gekocht met glazen (met focus op het montuur) zijn we geëvolueerd naar de beste kijkoplossing in een montuur. We krijgen positieve reacties van klanten. Onze bestaande klanten hebben we allemaal uitgenodigd bij de opening en onze visie uitgelegd over het hoe en waarom. Het wordt door hen gezien als een kwaliteitslabel voor onze jarenlange expertise. We krijgen ook heel wat nieuwe internationale klanten binnen, waarbij we merken dat we vaker Engels moeten praten. De focus op oogzorg, goede samenwerking met verschillende oogartsen en een effectieve werkwijze creëren vertrouwen”.
In 2010 werd het eerste ZEISS Vision Center geopend. Inmiddels zijn er 350 ZEISS Vision Centers, verspreid over 41 landen. Ze zijn eigendom van en worden beheerd door oogzorgprofessionals. Het fundamentele idee achter een ZEISS Vision Center is een holistische benadering om consumenten 21e-eeuwse oogzorg te bieden door oogzorgprofessionals te ondersteunen met geavanceerde technologie, in combinatie met toonaangevende producten en een boeiende winkelervaring. Het integreert alle relevante aspecten van de consumentenervaring: winkelontwerp, branding, ultramoderne technische oplossingen en systemen, innovatieve en geïndividualiseerde ZEISS-glazen, een systematisch consultatieproces – de zogenaamde ZEISS Zichtanalyse – en uitgebreide ondersteuning op het gebied van training en marketing.
Voor meer info: www.zeiss.nl
Tags: ZEISS Vision Center