een dichte schatkist met hierop displays met dierenprint toegespits op kindermonturen

Een schatkist vol brillen

Hoewel Bella Vista Optiek geen grote optiekzaak is, vonden ondernemers Gilbert Wennekes en Dominic Matthews toch de ruimte om kinderen op een originele en toegankelijke manier welkom te heten en te helpen bij het vinden van de juiste bril. Sinds afgelopen jaar zijn ze eigenaar van Bella Vista. Met grappige, opvallende posters in en buiten de winkel, een stoepbord dat kinderen letterlijk laat stilstaan én hun zelfbedachte schatkist, trekken ze jonge bezoekers actief aan.

Wat maakt jullie aanpak anders?

“Kinderen hebben gewoon een andere benadering nodig”, vertelt Dominic. “Onze blikvanger is een heuse schatkist, waar kinderen zelf brillen uit mogen halen, als het mag van de ouders met een snoepje als beloning. We vragen naar hun lievelingskleur en laten ze spelenderwijs kennismaken met hun eerste bril”. Alles gebeurt in kleine stapjes, zodat het voor het kind niet overweldigend is. “En natuurlijk mogen ze zelf kiezen, zolang het mag van papa of mama!”

De winkel heeft geen aparte kinderhoek, maar maakt slim gebruik van de beschikbare ruimte. “We hebben dus onze schatkist en een grote tafel waar we de brillen rustig kunnen uitpakken. We tonen bewust niet alle brillen tegelijk. Er wordt stap voor stap, spelenderwijs gekozen, afgestemd op het kind”, vertelt Dominic. “Dat werkt veel beter dan een muur vol monturen. Kinderen krijgen zo steeds een ‘nieuwe verrassing’ te zien. Dat maakt het kiezen leuk en overzichtelijk. En het kistmoment is leuk en spannend. Kinderen mogen zelf iets ontdekken, en zo bouw je een band op”, vult Gilbert aan.

Waarom besloten jullie het aanbod kinderbrillen uit te breiden?

“De vorige eigenaren deden er weinig mee, maar wij zagen juist kansen. Kinderen zitten veel achter een scherm en er is meer behoefte aan brillen. En als een kind hier goed geholpen wordt, komt het later hopelijk ook terug als volwassene”, vertelt Dominic.
“Mond-tot-mondreclame speelt daarbij een grote rol. Ouders vertellen het door”. Gilbert: “Laatst zei een meisje zelfs: ‘Het is hier veel leuker dan bij de andere opticien’. Dat zegt genoeg”.

Doen jullie ook iets met acties of evenementen?

“Zeker. We doen mee aan More for Kids, waarbij kinderen hun eigen brillen kunnen ontwerpen. Er hangen binnen en buiten opvallende posters die we zelf hebben ontworpen en ons stoepbord is een echte stopper. Mensen blijven staan, vooral kinderen. Zo trek je de aandacht op een leuke manier”. Ook lokale sponsoring hoort erbij. “We sponsoren een hockeyteam met jasjes waarop ons logo staat. Dat is goed voor de zichtbaarheid én het contact met jonge gezinnen”.

Wat doen jullie aan myopiemanagement?

“We volgen het op als kinderen via de oogarts bij ons komen, en geven dan informatie over het gebruik van schermen. Soms staan we zelfs buiten te praten met ouders: ‘Niet te lang op de iPad, hè!’ Het bekende 20-20-2 advies proberen we op een laagdrempelige manier mee te geven”.
Hebben jullie nog tips voor collega’s die met kinderen werken?
“Maak het leuk en toegankelijk, ook als je winkel niet groot is. Bella Vista laat zien dat je, ook zonder zeeën van ruimte, met aandacht en creativiteit een fijne plek kunt creëren voor kinderen én hun ouders. Je hoeft niet per se een complete speelhoek in te richten. Een vrolijke kist, een paar kleurige posters en vooral: aandacht. Vraag ouders proactief of hun kind een bril nodig heeft, en vertel over je aanbod. Veel mensen weten het simpelweg niet. En bovenal: laat kinderen zichzelf zijn”.