Onderzoek Johnson & Johnson Vision benadrukt kansen voor oogzorgspecialisten

Johnson & Johnson Vision publiceerde recent de resultaten van een onderzoek* over de impact van de COVID-19-pandemie op het gedrag van contactlensdragers in West-Europa. Uit het onderzoek, dat in oktober is uitgevoerd onder meer dan 2000 contactlensdragers in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Nederland, bleek dat 71% van de consumenten die tijdens de lockdown waren gestopt met het dragen van contactlenzen inmiddels is teruggekeerd naar dezelfde draagfrequentie als vóór de pandemie. Interessant is dat 20% aangaf dat men nu meer contactlenzen koopt dan voor de uitbraak.

Het onderzoek is het tweede deel van een reeks consumentenonderzoeken die Johnson & Johnson Vision uitvoert om de behoeften van de klant en het gedrag van contactlensdragers te begrijpen. “Het is bemoedigend te zien dat meer klanten weer contactlenzen gaan dragen”, benadrukt Lisa Ann Hill, Managing Director West-Europa van Johnson & Johnson Vision. “Aangezien echter niet alle contactlensklanten terug zijn op het oude niveau qua draagfrequentie spelen oogzorgspecialisten een belangrijke rol in het benaderen van de klanten om hen te herinneren aan het belang van een goede ooggezondheid en aan de blijvende voordelen van contactlenzen. De COVID-19-pandemie had een aanzienlijke impact op de oogzorgindustrie als geheel. We beginnen nu gelukkig bemoedigende tekenen van herstel te zien”.

Blijf wijzen op de voordelen van contactlenzen

Vanaf de eerste uitbraak van COVID-19 in Europa tot oktober is 89% van de contactlensdragers trouw gebleven aan hun huidige merk. Meer dan 3 van de 4 klanten (77%) kozen er ook voor om bij hun oorspronkelijke modaliteit (vervangfrequentie) te blijven. Bijna een kwart (22%) van de contactlensdragers heeft de plaats van aankoop gewijzigd sinds het begin van de pandemie. Dit wordt weerspiegeld in meer online aankopen, hoewel het percentage dragers bij e-commerce retailers relatief weinig is toegenomen (een stijging van 2%). Bij e-commerce retailers met fysieke winkels is de klandizie iets meer toegenomen, hoewel ook hier sprake is van een matige stijging (4%).  Wat betreft het maken van afspraken met hun opticien gaf 48% aan dat ze al een afspraak hadden gemaakt sinds het begin van de pandemie; 64% gaf aan zich geen zorgen te maken over het maken van een afspraak. Nog eens 26% gaf aan zich wel zorgen te maken, maar zei dat ze toch van plan zijn om een bezoek te brengen aan de opticien zodra de afspraak gepland staat.

Johnson & Johnson Vision blijft het effect van COVID-19 op contactlensdragers onderzoeken, onder meer met een onderzoek deze maand om het effect van de meest recente lockdownbeperkingen in kaart te brengen. Het bedrijf blijft ook virtuele professionele educatiemiddelen verstrekken voor oogspecialisten, waaronder live trainingen, webinars en on-demand podcasts, om oogzorgspecialisten te helpen op de hoogte te blijven van productinnovaties, klinische technieken en middelen voor kleine ondernemers.

Meer informatie

www.jnj.com

*Data on file “2020: Western Cluster Covid Tracker, Wave 2”, verzameld in oktober 2020. N=2481. Markten: Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland