Clinical Conference Specsavers legt macht bij u

Zondag 7 oktober organiseerde Specsavers de jaarlijkse Clinical Conference voor audiciens, opticiens en oogadviseurs in het moderne Media Plaza in Utrecht. Na een week waarin Specsavers samen met het Oogfonds in het nieuws kwam met het Nationale Rapportage Oogzorg 2018 was er genoeg dat besproken moest worden. Eyeline was erbij en doet verslag van de boeiende activerende lezingen.

Welkom

Nadat iedereen zich had geregistreerd en de koffie met koek op was, nam men plaats in de grootse Polar Zaal, geheel ingericht met de kleuren van Specsavers. Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland, nam het woord en bracht een boodschap met drie peilers: trots, ontwikkeling en samenwerking. Trots op het feit dat er een grote opkomst was, op het feit dat Specsavers het nieuws haalde met Optometrie in de winkel en trots op de samenwerking met het Oogfonds. Ontwikkeling van de branche en van jezelf stond centraal deze dag. Juist door de discussie aan te gaan, ontwikkelt de branche zich. Tot slot werd de samenwerking met het Oogfonds aangehaald als een goed voorbeeld hoe twee organisaties samen mooie resultaten kunnen boeken.

Oogfonds

Aan de hand van drie schokkende verhalen, begon Edith Mulder, directeur van het Oogfonds, haar presentatie. Vaak wordt er te laat aan de bel getrokken dus moeten we als opticiens de alarmsignalen duidelijker communiceren. Door te investeren in wetenschappelijk onderzoek (zoals de vele myopie-projecten), in voorlichtingen en in maatschappelijke projecten (zoals Raak). Ook was het mooi te zien hoe trots Edith Mulder was op de door de nacht fietsende Remko Berkel tijdens de nachtelijke tandemtocht die het Oogfonds organiseerde.

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder” – Edith Mulder

Contactlenzen

‘De macht ligt bij u’ was de boodschap die duidelijk naar voren kwam in verschillende lezingen. Hoewel het aantal contactlensdragers groeit en Nederland ver voor België loopt met aantal lenzendragers, blijven er veel zogenoemde ‘drop-outs’. De oplossing? Voorkom ongemak, geef nuttige tips en bel de klant na. De eerste twee maanden zijn cruciaal in dit proces, dus neem de klant bij de hand en toon uw autoriteit en interesse. Ook oogadviseurs kunnen een grote rol spelen. Vraag (proactief) tijdens de voormeting naar de interesse voor contactlenzen!

Gezondheid

De week voorafgaand aan de Clinical Conference was er al een hoop te doen over gezondheid in de optiekbranche. De avond ervoor vond een aflevering van Kassa plaats over hygiëne bij contactlenzen (vooral bij kinderen) en eerder kondigde Specsavers preventief ooggezondheidsonderzoek in de winkel aan. Reden genoeg om te praten over de alarmsignalen bij ooggezondheid! Denk aan voeding, roken en geërfde kenmerken, maar ook aan de rol van de optometrist bij netvliesloslating en de mogelijke oorzaak van hoofdpijnklachten.

Bekijk de foto’s

 

Gepubliceerd op: 09-10-2018

Reacties

Comments