Doorgeefcolumn Martin Friederichs – Hoogsegment 2019

Hoe ziet 2019 eruit voor het hoogsegment in de optiek? Wordt 2019 het jaar waarin ook het hoogsegment in de optiek in Nederland nu eens echt radicaal verandert? Martin Friederichs vertelt erover in de Doorgeefcolumn.

We zeggen het al heel lang en toch gebeurt er, lijkt het, in de afgelopen 20 jaar weinig in dit segment. De optiek leent zich misschien niet voor een radicale verandering, maar ‘ongemerkt’ wijzigt er heel veel. Het laatste jaar is dit wel heel duidelijk aan het worden. Zo hoorde ik Jan Weber zeggen dat er sinds 2016 maar liefst 92 individuele winkels verkocht zijn aan grotere partijen. Veel meer dan je zou denken toch? De ketenvorming breidt zich uit naar het hogere segment. Waar Eye Wish er niet in is geslaagd zich in dit segment te positioneren, zijn er nu partijen actief die dit wel kunnen.

Oogwereld is gekocht door een investeringsmaatschappij met als doel te groeien naar 70 winkels. De 9 winkels die de laatste maanden zijn toegevoegd behoren tot de betere van Nederland. De ambities liggen hoog. Maar ook wij als Eye Care zetten hier vol op in en hebben grote winkels in het hoogsegment overgenomen. En we zullen dit zeker voortzetten in de komende jaren. We hebben een goed concept en we zijn in staat om de winkels op een goede manier te integreren met behoud van de identiteit. Luxottica/Essilor opent Ray-Ban stores in de grotere steden. En de Sunglasshut is ook al op 8 punten in Nederland actief. Het wachten is op een winkelconcept waar alle producten verkocht kunnen worden die ze voeren. Wanneer start Afflelouin Nederland? In België zijn ze al actief en succesvol. Deze keten die ook de focus op het hoogsegment legt, ziet Nederland als een interessante markt.

En daarnaast zullen er nog genoeg andere partijen zijn die naar het hoogsegment in onze markt kijken waar ik nog niets van weet of die al in onze markt aanwezig zijn. Online is er bijvoorbeeld vanuit thuisland Duitsland Mister Spex die het goed doet. Zowel Specsavers als Pearle en EyeWish proberen met de promotie van oogzorg hun concept te upgraden en dus ook weer een stukje van het hoogsegment af te snoepen. De individuele optiek verandert nu dus enorm. En de aanzet is al jaren geleden gegeven. Het resultaat wordt in de komende jaren steeds meer zichtbaar. Het  oogsegment in de optiek is in de 21ste eeuw gearriveerd. U ook?

Volgende Doorgeefcolumn: Jan Weber van Optitrade

Gepubliceerd op: 31-01-2019

Reacties

Comments