Duitse designprijs 2019 voor ‘Mijn Kijkprofiel’ van ZEISS.

De ZEISS web applicatie ‘Mijn Kijkprofiel’ maakte indruk op de Duitse jury en won hierdoor de German Design Award 2019 in de categorie ‘Interactive User Experience’. Dar zijn ze heel trots op! Met ‘Mijn Kijkprofiel’ kunnen consumenten online hun persoonlijke visuele gewoonten analyseren en meer te weten komen over, voor hen, geschikte brillenglazen.

Een eenvoudig, gebruiksvriendelijk ontwerp

De app is eenvoudig toegankelijk via de website van ZEISS en leidt de gebruiker door vier verschillende categorieën met vragen: Werk & Dagelijks Leven, Digitaal Gebruik, Algemene Vragen en Mobiliteit. Na het invullen van de vragen krijgt de respondent een gepersonaliseerd zichtprofiel, aanbevelingen voor brillenglazen en een QR-code die zij op hun smartphone kunnen opslaan en meenemen naar een optiekwinkel. Dankzij de bijbehorende dealersearch kan de consument in een mum van tijd een ZEISS dealer vinden in zijn omgeving. De gegevens vormen dan de basis voor het consult.

Wat ‘Mijn Kijkprofiel’ van ZEISS zo bijzonder maakt, is het moderne, interactieve en vooral intuïtieve visuele ontwerp. Daarbij maakt de app een complex product als brillenglazen begrijpelijk voor de consument.

‘Mijn Kijkprofiel’ verbindt de opticien en consument

In 2017 werd de app al bekroond met de Red Dot Award voor ‘Communication Design’. Sindsdien is de app verbeterd, geoptimaliseerd en al in 33 landen via de website van ZEISS toegankelijk. Ook is het nu mogelijk voor de opticien, zonder technische inspanningen, om ‘Mijn Kijkprofiel’ te personaliseren op zijn eigen website te integreren. Hiermee wordt de consument niet – na het invullen van de vragenlijst – doorverwezen naar de dealersearch, maar naar uw winkelgegevens in Google Maps.

German Design Award

Sinds 2012 reikt de Duitse Designraad de German Design Award uit. Het doel is om unieke design trend te ontdekken, te laten zien en te eren. De prijsuitreiking vindt plaats in Frankfurt op 8 februari 2019.

Test Mijn Kijkprofiel zelf!  

Gepubliceerd op: 30-11-2018

Reacties

Comments