Edson Fräser over Lensonline: “Het grootste voordeel vind ik de webshop”

Zelfstandige opticiens moeten tegenwoordig flink opboksen tegen de grote ketens. De lenzenverkoop wordt lastiger, omdat kleine zelfstandigen niet hetzelfde schaalvoordeel hebben als de ketens. Hier kan Lensonline een oplossing bieden. Zij werken samen met zelfstandige opticiens en ondersteunen als lenzenleverancier in de (online) verkoop van de lenzen.

Eyeline-magazine.nl is benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen in de markt, dus ook naar deze vernieuwende wijze van lenzenverkoop. Zodoende vertelt Edson Fräser, van Fräser Optiek uit Berkel en Rodenrijs, over zijn ervaring van de samenwerking met Lensonline.

Eyeline: “Om te beginnen, kun je jezelf kort voorstellen?”
Edson:
“Mijn naam is Edson Fräser. Ik ben als het ware opgegroeid in de optiek. Mijn vader heeft namelijk een winkel gehad, die heette Ed Fräser Optiek. Als kleine jongen stond ik altijd al in de winkel en daar is ook mijn passie voor het vak ontstaan. Van jongs af aan had ik gehoopt en gedroomd om een eigen zaak te beginnen. En dat is gelukt! Ik ben ondertussen al twee jaar de eigenaar van Fräser Optiek in Berkel en Rodenrijs.”

Eyeline: “Hoe verloopt de verkoop van contactlenzen?”
Edson: “
De verkoop van contactlenzen gaat in mijn winkel steeds beter. Mijn zaak zit natuurlijk nog in de opbouwende fase, dus ik moet mijn klantenbestand nog creëren. Ik merk dat dit groeiende is, zeker als ik het vergelijk met het eerste jaar.”

Eyeline: “Wat maakt de verkoop via Lensonline anders dan de ‘ouderwetse’ verkoop?”
Edson:
“Op de ‘ouderwetse’ manier bestel je altijd direct bij de leverancier en die levert de lenzen in jouw winkel. Wat nu anders is bij Lensonline, is dat ik de lenzen bij hen bestel in plaats van bij de leverancier. Wanneer ik de bestelling invoer, geef je de gegevens van de klant door. Lensonline zorgt er vervolgens voor dat de klant direct een bestelbevestiging krijgt via de e-mail. Op het moment dat de lenzen bij mij zijn binnenkomen, krijgt de klant een e-mail en een sms dat de lenzen bij mij in de winkel liggen. Dus ze kunnen hun lenzen bij mij in de winkel komen afhalen. Daarnaast zorgt het platform Lensonline er voor dat ik online veel actiever met contactlenzen ben.”

Eyeline: “Waarom ben je ingestapt bij Lensonline?”
Edson: “Het grootste voordeel vind ik de webshop. Die wilde ik namelijk graag en ik vond de manier van Lensonline heel fijn, omdat ik dan in één keer een webshop heb. Dus nu word je op mijn website, www.fraseroptiek.nl, direct doorgestuurd naar Lensonline als je klikt op ‘Webshop’. Dat scheelt mij veel tijd met het inrichten van een online winkelomgeving.”

Eyeline: “Wat hoop je te bereiken met de samenwerking met Lensonline?”
Edson:
“Mijn doel is natuurlijk dat ik heel veel lenzen mag gaan verkopen. Het voordeel is dat Lensonline al een klantenbestand heeft in Nederland. Op het moment dat je partner wordt, krijg je een bepaald gebied toegewezen. In dat gebied zitten de consumenten van Lensonline die direct ook in verbinding staan met je winkel. Deze klanten kunnen ervoor kiezen de lenzen in mijn winkel op te komen halen, of een controle te laten uitvoeren. Je hoopt natuurlijk dat op het moment dat die mensen de winkel binnenlopen er cross selling plaatsvindt.”

Eyeline: “Hoe bevalt de samenwerking met Lensonline?”
Edson:
“Die bevalt heel goed. Als er iets aan de hand is, bel ik de klantenservice en die is altijd heel vriendelijk. Bovendien houdt Lensonline zich aan de afspraak, wat erg prettig werkt.”

Eyeline: “Wat zijn de reacties van de consumenten?”
Edson:
“Klanten reageren begripvol op deze samenwerking. Ze geven me groot gelijk. Zij begrijpen ook dat online de toekomst is. Het is wel belangrijk dat je mensen inlicht over de samenwerking met Lensonline. Zodat ze er niet raar van opkijken als ze een bestelbevestiging van Lensonline in hun inbox voorbij zien komen.”

Eyeline: “Hoe zie je de toekomst van de contactlenzenverkoop?”
Edson: “In de toekomst zal de verkoop van contactlenzen steeds meer via online gaan. Het wordt voor klanten steeds makkelijker om lenzen online te kopen. Desondanks zal ook de lenzencontrole belangrijk blijven. Eens in de zoveel tijd ligt deze service nog steeds bij mij. Bovendien zal de verkoop van maatwerklenzen ook via de winkel blijven verlopen.”

Meer informatie

Benieuwd of een samenwerking met Lensonline er voor jou ook in zit? Neem contact op met Maurits Noordman, maurits@lensonline.nl.

www.lensonline.nl

www.fraseroptiek.nl

Reacties

Comments