Groenhof Optiek; zoveel meer dan een optiekzaak

Dat een optiekzaak meer is dan een vitrine vol collecties weet Leoniek Faas, eigenaar van Groenhof Optiek te Amstelveen. Door nuttig gebruik te maken van de ruimte met veel ideeën over mode en routing, ontstond er een industrieel en warm interieur waarin onder andere de beveiligde brilpresentaties van Top Vision goed tot hun recht komen. Eyeline sprak met Leoniek.

Locatie

Winkelcentrum Groenhof in Amstelveel wordt gerenoveerd en daar horen verplaatsingen van winkels bij. Leoniek Faas zette de verhuizing van Groenhof Optiek om in iets positiefs. De nieuwe locatie biedt namelijk ook veel voordelen. “Eigenlijk zitten we nu nog centraler in hetzelfde winkelcentrum. Het aantal vierkante meter is gelijk gebleven, al oogt het veel ruimer door het plafond op 6 meter hoogte. We zijn helemaal opnieuw begonnen en hebben alleen de brillen meegenomen uit de oude winkel. Op die manier is het weer helemaal fris en van deze tijd. Ons oogzorggedeelte wilden we niet klinisch hebben, dus daar hebben we ook de stijl van de winkel doorgetrokken. De zwarte metalen frames maken het industrieel, maar door gebruik te maken van steen en leer blijft het warm. Met WSB Interieurbouw hebben we hier zeker wat meetings aan gewijd.”

Inspiratie

“De inspiratie voor deze verbouwing is gekomen door het bekijken van andere winkels. Zo vonden we in de ene winkel een groene wand erg mooi en in de andere winkel een leren deur. Uiteindelijk oogt de winkel niet meteen optiekgerelateerd, maar dat triggert de mensen juist om binnen te krijgen. Op deze manier ben je veel meer dan alleen een optiekzaak. In ons keukentje zetten we erg lekkere koffie en bakken we zo nu en dan iets voor de klant. Uiteindelijk ben je wel een optiekzaak, dus we zetten ook zeker de collecties op een centrale plek. Zo hebben we via WSB Interieurbouw zogenoemde ‘Island Units’ met ladeblokken waar de bovenkant van glas is. Hier leggen we bijvoorbeeld een bijzondere collectie van Dita of Lindberg in. Hier creëer je extra aandacht mee en verras je de klant. Er is dan ook gebruik gemaakt van contrasten tussen kleuren en materialen met verwisselbare visuals en meerdere schermen. Je moet blijven veranderen.”

Routing

“In de vorige winkel stond onze balie heel centraal, en dat wilden we nu ook weer. Als het winkelcentrum helemaal af is, hebben we meerdere ingangen en dan is het belangrijk dat de balie nooit onbemand is. Omdat de winkel ruimer opgezet is, lopen veel mensen rond. Door een camera met volgsysteem kunnen we monitoren welke ruimtes in de winkel vaak bezocht worden en hier kunnen we de collecties op aanpassen. Als we een collectie willen uitlichten, zetten we de collectie dus in een unieke brilpresentatie van WSB Interieurbouw op een locatie waar veel mensen lopen. Bij binnenkomst hebben we de zonnebrillen die in de beveiligde brilpresentaties van Top Vision staan.”

Voor iedere doelgroep

De optiekzaak is al lang geen plek meer voor enkel oudere mensen en dat is ook zeker te zien aan de uitstraling van de winkel. “We hebben plekken voor jongeren om te chillen, maar ook prettige stoelen voor de oudere doelgroep. Onder het personeel is er ook verschil in persoonlijkheid en leeftijd, en dat zie je ook terug in hun outfit. Iedere medewerker moet aantrekken wat bij hem past, al is de naam van de optiek natuurlijk wel duidelijk zichtbaar. Het gaat erom dat iedereen zich prettig voelt in de winkel.”

 

Meer informatie

Retail design / Complete winkelinrichting: WSB Interieurbouw

Zonnebrilpresentatie: Top Vision

Gepubliceerd op: 11-01-2019

Reacties

Comments