“Wij zijn groot geworden met Apollo”

Een vak-opticien moet zijn ambacht zo goed mogelijk kunnen uitoefenen. Kennis en kunde is vanzelfsprekend, maar een optimale interne bedrijfsvoering is daarbij van essentieel belang. In dit vierde deel van de 10-delige online special over het Apollo Optics pakket van B&F Groep, meer over de combinatie van optiek en audio.

Will, General Manager van Oogwereld vertelt over zijn gebruikservaring

Eyeline: “jullie zijn een van de eerste opticiens die met Apollo zijn gaan werken. Hoe bevalt dit?” 

Will: “Goed. De eerste winkel die Philip de Groot overnam in 1998, werkte al op de standalone versie van Apollo. Wij hebben dit systeem overgenomen. Door de snelle uitbreiding van Oogwereld veranderde echter ons eisen-/wensen-pakket. De jarenlange en intensieve samenwerking tussen Oogwereld en BNF (Hans en Edwin) heeft denk ik voor groot deel geresulteerd in het  huidige Apollo/CS.

Eyeline: “wat voor systeem heeft dit opgeleverd?” 

Will: “Belangrijk is in de eerste plaats dat onze winkels werken met optieksoftware die stabiel is en waar alle benodigde koppelingen met oogmeetapparatuur kan worden gerealiseerd. Voor hoofdkantoor is de centrale inzichtelijkheid op financieel-, verkoop-, voorraad gebied van grote waarde. Omdat we hiernaast ook behoefte hadden aan HR-& Roosterplanning applicatie hebben we wederom in nauwe samenwerking de ‘online-kantoor’-applicatie ontwikkeld. Deze is gekoppeld aan Apollo/CS en hierin hangen de arbeidsovereenkomsten, salaris- en NAW-gegevens van alle medewerkers, online functionerings- en beoordelingsgespreken en uiteraard roosterplanningsgegevens.”

Daarnaast werken we met Oog4marketing voor ons aftersales traject, lensoproepen etc. Dit neemt veel werk uit handen bij het draaien van alle soorten mailingen omdat dit een geautomatiseerde proces is waar je bijna geen omkijken naar hebt.

Eyeline: Wat is het fijnst aan het werken met Apollo/BNF

Will: “Een voorbeeld is dat we continue klanttevredenheidsonderzoeken doen. Dit doen we in samenwerking met een externe partij. Echter om de vragenlijsten te kunnen uitsturen heeft deze partij verkoopinformatie nodig die komt uit Apollo/CS. Om de gegevenskoppeling te kunnen realiseren is het fijn om samen te werken met een partij als BNF, die de kennis en knowhow heeft om dit snel te realiseren.”

Eyeline: Zijn er ook verbeterpunten? 

Will: “Er zijn natuurlijk altijd verbeterpunten. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die zegt met een systeem te werken waarin alles gewoon klopt. Maar in algemene zin zijn we erg tevreden. Soms hoor ik wel vanuit Philip, winkels en kantoorcollega’s  verbeterpunten en die neem ik mee in het maandelijks overleg wat ik heb met BNF.”

Eyeline: “Is dat hoe je verbeterpunten probeert op te lossen? Door te praten met elkaar?”

Will: “Iedere maand zitten we zoals aangegeven samen en bespreken alle punten waar we tegenaan lopen en deze worden dan indien mogelijk snel aangepast. Dat is zeker een fijne manier van werken, maar ik denk ook de enige mogelijke manier omdat zo de vaart erin blijft.”

“Ga je nu dus vragen of ik het zou aanbevelen bij collega’s? Want dan zeg ik zeker ja”.

Over Apollo Optics

Een compleet software- en hardware systeem van B&F Groep, speciaal voor opticien en audicien. De mogelijkheden zijn legio. Met het oog hierop lichten we iedere maand een module uit dit pakket uit, verteld door collega’s uit de branche.

Meer informatie

www.apollo-optics.nl

Gepubliceerd op: 21-12-2017

Reacties

Comments