Kim Lammers: “De basis van een goed team is communicatie”

Teamverband, het is iets waar je in bijna alle bedrijfstakken mee te maken hebt. Maar het opbouwen van een goed team is niet altijd gemakkelijk; het komt maar zelden voor dat alle teamleden geheel op één lijn liggen. Hoe krijg je dan toch alle neuzen dezelfde kant op?

Als er één tak is waar je echt niet zonder je team kunt, is het de sporttak. Kim Lammers (39) is een oud-tophockeyster en zij weet hoeveel impact een team kan hebben op je resultaat. Zij zat in de laatste aflevering dit jaar van De Tafel van Vier van de Academy of Vision Care van Bausch + Lomb. “In Laren heb ik een fase meegemaakt waarin we echt moesten bouwen aan het team en dat seizoen maakte ik slechts zeven doelpunten. In de fase dat ik goede speelsters om me heen had, speelde ik een van mijn beste seizoenen en lukte het me om 41 doelpunten te maken”.

Communicatie

Kim heeft haar ervaringen omgezet in workshops waarin zij teams begeleidt om beter samen te werken. Het probleem ligt vaak in de communicatie: als er geen duidelijke afspraken worden gemaakt, kan een team moeilijk vooruit. Voor een goede samenwerking is communicatie dus erg belangrijk. Zit iedereen uit jouw team op dezelfde lijn? Om een succesvol team te vormen, moet iedereen bereid zijn een bijdrage te leveren aan de doelstelling van het bedrijf. Dat ligt natuurlijk deels bij de mensen zelf, maar als ondernemer speel jij daar ook een grote rol in. Maak dus duidelijke afspraken, kies voor een missie waar je samen aan wilt (Of: een doel waar je samen heen wilt). Als ondernemer kun jij graag een kant op willen, maar om je uiteindelijke doel te bereiken, moet je je team ook mee die kant op krijgen. Wees betrokken, zorg ervoor dat iedere individu in jouw team zich gezien voelt. “Het is een beetje empathisch vermogen; hoe goed ga je met mensen om?” vertelt Kim. “Ik geloof heel sterk in het goede voorbeeld geven als leidinggevende. Als je bijvoorbeeld een keer moet overwerken, ga je daar niet over zeuren. Laat zien dat je met elkaar bereid bent om naar het ultieme doel te komen”.

Betrokkenheid

Interesse tonen in je team zorgt voor een betere samenwerking en daardoor ook voor betere resultaten. Maar duidelijkheid over wie wat doet en wie waar goed in is, speelt hier ook een belangrijke rol in. “Als je mij linksachter zette, had je niet zo heel veel aan mij. Zet mensen dus ook in de rol die het beste bij hen past, zorg dat je ze stimuleert, begeleidt en coacht op hun kwaliteiten en dat je ze betrekt in de missie die je samen hebt. Creëer het gevoel dat iedereen erbij hoort”. Ook een goede basis van vertrouwen is een sleutel tot succes. Om dat vertrouwen te kunnen krijgen, zou je jezelf als individu authentiek moeten kunnen voelen en de mogelijkheid hebben om je kwetsbaar op te stellen. “Als er een basis van vertrouwen is, is er ruimte om het eerlijke gesprek te voeren. De kracht is kwetsbaarheid”.

Rol

“Een goede manager is niet meer zozeer in de operatie bezig, maar vooral met het aansturen van mensen”, legt Kim uit. Veel bedrijven verkijken zich erop; mensen worden te gemakkelijk in een rol gezet. Jij bent de manager, dus jij bepaalt wat er gebeurt en jij bent een werknemer en jij doet wat er gevraagd wordt. Jezelf wegstoppen in de rol die je krijgt, maakt een team niet beter. Zorg er dus voor dat iedereen inbreng heeft in jouw team, ongeacht de rol die hij of zij heeft, en luister als manager naar wat jouw werknemers te zeggen hebben”.

Flow

Wanneer alles uiteindelijk soepel loopt, kom je in een bepaalde flow terecht. In zo’n flow kan het zijn dat het voelt alsof er niks mis kan gaan, aangezien iedereen nog steeds dezelfde doelstelling heeft en daar nog steeds hard voor wil werken. Maar er zijn altijd externe factoren waar jij zelf geen invloed op hebt. “Veerkracht is daarbij een belangrijke kracht. En je moet willen leren van je fouten”.

Impact

Wat is nou dé manier op impact te krijgen op het team en de neuzen één kant op te krijgen? Volgens Kim begint dat met een duidelijk gemeenschappelijk doel waarbij iedereen betrokken is. “Ik merk het in mijn eigen business ook: het is ontzettend belangrijk om te weten wat je precies wilt en waar je goed in bent. Koppel daar je passie aan en blijf dat uitspreken. En doe dat met mensen die het mooi vinden om daar deel van uit te maken. Als je mensen kunt selecteren die graag willen groeien, ergens bij willen horen en een bijdrage kunnen leveren aan het gemeenschappelijke doel, dan kun je mooie dingen bereiken”.

Kijk hier deze aflevering met Kim Lammers van de Tafel van Vier terug: www.youtube.com

 

Gepubliceerd op: 23-12-2020

Reacties

Comments