Koffie, gebak en optisch gemak bij Briljant Optiek Boxmeer

Zoals eerder op de website van Eyeline te lezen was, heeft Briljant Optiek 40 succesvolle jaren achter de rug met inmiddels acht filialen. De vraag rijst al snel: hoe bewerkstelligt Pieter Vloet dit? Voor Eyeline reden genoeg om langs te gaan bij de jarige. 

Wie jarig is, trakteert, en dus werd Eyeline verwelkomd met koffie en gebak. Het team zat toepasselijk aan tafel in het trainingscentrum, waar de medewerkers van Briljant Optiek normaliter hun vakkennis uitbreiden door lezingen van leveranciers of door andere bijspijkercursussen. Deze keer was het aan Pieter Vloet om te vertellen over zijn succesvolle formule: “We bieden kwaliteit tegenover een scherpe prijs. Vaak zijn precies dezelfde glazen bij de ketens duurder. Door goed contact te onderhouden met onze leveranciers zorgen we ervoor dat we de nieuwste monturen kunnen aanbieden.”

Rondleiding door de zaak

Drie jaar na de grootse verbouwing van Briljant Optiek Boxmeer, staat de optiek nog erg strak in de lak. De zaak oogt toegankelijk zonder aan professionaliteit te verliezen. De winkel heeft een logische indeling op prijssegment, beginnend met de ‘Trendline’ -de collectie met goedkopere deals- en eindigend met hoge kwaliteit brillen zoals Lindberg. “Onze filialen verschillen qua merken van elkaar. Op die manier bieden we veel verschillende merken aan, maar gaat dat niet ten koste van de winkelindeling.” Na de sport- en kinderbrillen voorbij te zijn gelopen, komen we bij het oogzorggedeelte. Tegenover een gezellige wachtruimte staan vier deuren, twee voor een oogmeting, één speciaal voor contactlenzen en één voor optometrie. “Optometrie krijgt een steeds grotere rol omdat we in veel gevallen een alternatief zijn voor de oogarts. Zo ontvangen we bijvoorbeeld gemiddeld 1500 diabetespatiënten per jaar.” Achterin krijgt het team van Eyeline een kort kijkje bij het slijpen van de glazen. “We hebben veel ervaring met de glazen van Essilor en dus kunnen we zelf de glazen slijpen. Aan de hand van Essilors meetapparatuur in de winkel, kunnen we met enkele knoppen nauwkeurig het zicht van de klant bepalen. Op de schermen in het tafelblad stellen we in overleg met de klant de waardes bij. De resultaten van deze oogmeting blijven intern en worden gebruikt bij het slijpen van de glazen.”

Overname

Tijdens een veertigjarig jubileum wordt er niet alleen terug-, maar ook vooruitgekeken. De toekomst van Briljant Optiek? “We zijn langzamerhand aan het kijken hoe we mijn twee dochters het bedrijf over kunnen laten nemen. Grappig hoe dat gaat. Vroeger mocht ik niet langer dan anderhalve minuut over het werk praten en een paar jaar geleden vertelde één van mijn dochters dat ze ook de optiekwereld in wil. Geweldig om te horen!”

Gepubliceerd op: 06-06-2018

Reacties

Comments