In de media: Opticiens verliezen slag

De traditionele opticiens hebben een belangrijke slag verloren in de brillenoorlog. Drie jaar lang zijn ze bezig geweest om een soort keurmerk voor oogmeting er door te krijgen om zo prijsvechters, die flink aan hun marktaandeel knagen, uit de markt te duwen.

De opticiens dienden een kwaliteitsstandaard in bij Zorginstituut Nederland, het belangrijkste adviesorgaan van de regering. Alleen opticiens met minimaal een MBO-4-opleiding zouden nog oogmetingen mogen uitvoeren. Als het Zorginstituut de standaard zou accepteren, zou dat de opmaat zijn voor nieuwe wet- en regelgeving. Maar het keurmerk komt er niet, schrijft het Zorginstituut afgelopen open vrijdag in een brief. Volgens het Instituut zijn niet alle relevante partijen betrokken bij de ontwikkeling van de kwaliteitsstandaard. En zijn er ook andere routes voor het uitvoeren van een oogmeting die past bij de wensen van de klant.

De beslissing is een grote klap voor de opticiens, die al sinds 2015 bezig zijn een norm voor oogmeting voor elkaar te krijgen. Uit stukken, die via een WOB-procedure boven tafel zijn gekomen en in het bezit zijn van deze krant, stelt directeur Bas de Nes van branchevereniging Nuvo onomwonden dat de kwaliteitsstandaard gericht is tegen prijsvechter Eyelove. Bij de Nuvo zijn vooral de traditionele opticiens aangesloten. Van de grote ketens is alleen Specsavers lid, maar zijn bijvoorbeeld Hans Anders, Ace & Tate, Eyelove, Eyewish en Pearle dat niet.

Volgens De Nes wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend. ,,We moeten wat extra huiswerk doen van het Zorginstituut. Dat is niet erg. We gaan zo snel mogelijk met de betrokken partijen om de tafel zitten. Daarna passen we de module aan en dienen het opnieuw in. We hebben goede hoop dat het dan wel lukt.’’ De Nes zegt dat ook met Eyelove wordt gesproken. Eyelove-directeur Paul Berkelmans denkt de beslissing van het Zorginstuut wel het einde is van het keurmerk voor de oogmeting. ,,Ik ben verheugd dat het Zorginstituut bevestigt dat de richtlijn is opgesteld vanuit het oogpunt van de traditionele opticiens terwijl er meer typen oogmetingen zijn.”

In 2016 kostte een gemiddelde bril, inclusief glazen op sterkte, volgens Specsavers €500. Bij de prijsstunters is dat veel minder. De opstellers gaan er ten onrechte vanuit dat een handmatige meting beter is dan een automatische, terwijl dit nergens onderbouwd wordt, aldus Berkelmans van Eyelove. De brillenmarkt is in rep en roer. Door de komst van nieuwkomers als ook bijvoorbeeld Ace & Tate, die nieuwe technologie gebruiken zoals online en volautomatische oogmetingen, vliegt de brillenprijs omlaag. De opmars van de nieuwkomers in de brillenmarkt kost de zelfstandige opticiens steeds meer omzet. Jaarlijks worden er ongeveer 3 miljoen brillen in ons land verkocht. In het verleden werd de markt gedomineerd door de traditionele opticiens.

Bron: Telegraaf

 

Gepubliceerd op: 12-12-2018

Reacties

Comments