Bjorn Borg blijft sterk

Het gaat goed met Bj??rn Borg. Nederland is na thuisland Zweden de grootste markt voor het ondergoedmerk. In 2008 werd 43 procent van de totaalomzet van 526,6 miljoen kroon (48 miljoen euro) van het bedrijf in ons land gegenereerd. vorig week werd in Tilburg het gloednieuwe kantoor annex distributiecentrum officieel geopend; reden voor een feestje.

“Het is erg mooi geworden, wij zijn er trots op,” zegt eigenaar Ren?? de Bruin, over de nieuwe behuizing. De Bruin nam Bj??rn Borg in 2004 samen met Luc Versmissen via een management buy-out over van Vilenzo. Sindsdien gaat het hard. “Wij hebben vooral in de marketing en in de winkels ge??nvesteerd,” zegt De Bruin. Maar de hoofdreden dat Bj??rn Borg hier ieder jaar miljoenen onderbroeken verkoopt is de aantrekkingskracht van het merk. “Bj??rn Borg heeft van ondergoed een hip product gemaakt. Net zoals bijvoorbeeld Calvin Klein dat heeft gedaan.” Vroeger besteedden mannen geen 19 euro aan een onderbroek, nu wel.

De Bruin ziet bovendien nog voldoende groeimogelijkheden voor het merk dat hier nu op zo’n 1200 punten wordt verkocht. Bj??rn Borg wordt sinds een half jaar geleid door een nieuwe CEO, Arthur Engel. “De man die Gant groot heeft gemaakt.” Engel heeft nieuwe designers aangetrokken die onder meer de herenkleding en de schoenencollectie van het merk inhoudelijk gaan verbeteren.

Echter, ook hier wordt de druk van de recessie gevoeld. “De markt is onrustig” zegt De Bruin, “dat merk je. Maar, ik zeg wel eens: ‘in 2008 stonden alle stoplichten op groen, nu staan ze wel eens op oranje of zelfs op rood, maar dan wachten we even en rijden later weer door.” Hij maakt zich geen grote zorgen kortom. Ook heeft hij nog geen concrete maatregelen hoeven treffen. “We zijn door de crisis wel scherper geworden. Er wordt extra goed opgelet.”

“”