Flinke omzetgroei voor Essilor International

Essilor International heeft in 2007 een omzet behaald van 2,9 miljard euro. Dit betekent een stijging van 8,1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet in Europa steeg van 1,2 miljard euro naar ruim 1,3 miljard, een groei van 9,1 procent.
De omzetgroei was grotendeels te danken aan de toename van de verkoop. Ondanks het negatieve effect van de waardevermindering van de dollar, steeg het verkochte volume met ongeveer 5 procent. Die toename is vooral toe te schrijven aan de goede verkoopresultaten van nieuwe multifocale glazen als Varilux Physio??, Definity?? en Anateo??/Accolade”. Ook dunnere brillenglazen, meekleurende glazen en nieuwe coatings voor brillenglazen deden het goed in 2007.

De sterkste groei, 15,6 procent, deed zich voor in Latijns-Amerika, waar het productaanbod aanzienlijk werd uitgebreid. Azi??, met name China en India, waren goed voor een omzetgroei van 13,4 procent. In Noord-Amerika werd een groei van 8,1 procent gerealiseerd; in Europa 6,2 procent, met name dankzij de verkoop van multifocale glazen en de versteviging van de positie van Essilor in de optiekretail. De grootste groei werd gerealiseerd in Centraal-Europa en Zuid-Europa.

Een deel van de omzetgroei, 4 procent, was afkomstig uit overnames. Essilor verwierf in 2007 16 bedrijven, die in het totaal 160 miljoen euro aan de omzet bijdroegen. De helft van de overgenomen bedrijven bevindt zich in de VS. Daarnaast werden er acquisities gedaan in Frankrijk, Groot-Brittanni??, Scandinavi??, Azi??, Brazili?? en Canada.
Voor meer info: www.essilor.com.