Winkel, website, social media … what to do…?

Staat u wel eens stil bij het idee dat u als opticien meerdere petten draagt? U bent opticien, maar ook ondernemer, inkoper en verkoper. Op meerdere vlakken bent u actief, waardoor u ook door diverse partijen wordt benaderd.

Lookizi kan het goed voorstellen dat dit verwarring met zich meebrengt en dat daardoor de rust ver te zoeken is. Om de rust te behouden is het van belang om als opticien een strategie te bepalen en deze niet uit het zicht te verliezen. Met een strategie bewaart u het overzicht en weet u waar u aan toe bent.

Een onderdeel van deze strategie zijn de online communicatiemiddelen (online strategie). Internet wordt meer en meer het eerste ori??ntatiepunt van uw klanten, de plek waar ze voor het eerst in aanraking komen met uw producten en diensten. Maar wat is belangrijk om als ondernemer/opticien w??l of juist niet te ondernemen in de digitale wereld? Waar moet u aan denken als we praten over online strategie?

bepaal uw (online) strategie

Net zoals u uw winkeletalage met zorg aankleedt, zodat deze qua uitstraling een afspiegeling is van uw zaak, zo is het ook van belang om te bepalen hoe u zich online wilt profileren. De basis van het succesvol benutten van internet is dan ook het bepalen van uw online strategie. Een online strategie begint bij een website. U kunt een website zien als de online etalage van uw winkel. Wat moet uw website uitstralen, wat is de functie van de website en wat verwacht uw klant?  Kortom: aan welke eisen moet uw website voldoen? Het is belangrijk hier vooraf over na te denken en deze zaken vast te leggen in uw online strategie.

Er zijn een aantal punten waar u rekening mee moet houden zodra u een online strategie bepaalt:

juist, volledig, up-to-date ??n in “?n lijn met uw winkel

E??n van de doelen van een website is het informatieve doel. Een website moet in het verlengde van uw winkel liggen en informatie bieden die juist, volledig en up-to-date is. Nieuwe campagnebeelden van mooie brillen en zonnebrillen, de juiste openingstijden en een impressie van de winkel: de klant moet op basis van uw website al kunnen zien wat hij of zij van een bezoek aan uw optiekzaak kan verwachten. Maar dan bent u er nog niet”

goede regionale vindbaarheid van uw website en winkel

Een website kan nog zo mooi zijn, u heeft er niets aan als mensen er niet op terecht komen tijdens het surfen en rondkijken op internet. Een goede website zorgt ervoor dat mensen bij uw winkel uitkomen als ze via internet op zoek zijn naar een product dat u verkoopt. U kunt uiteraard veel geld steken in een landelijke campagne (bijvoorbeeld door advertenties in te kopen op Google), maar de kans dat iemand voor een setje contactlenzen naar de andere kant van het land rijdt is klein. Veel van uw klanten zoeken in plaats daarvan een opticien in hun omgeving waar ze de product of dienst kunnen vinden die ze zoeken. Regionale vindbaarheid (product/dienst+plaats) op de belangrijkste zoekwoorden maakt van uw website dus echt de voordeur naar uw optiekzaak!

Extra functionaliteiten

Een webshop, een mobiele versie van uw website, social media” de mogelijkheden van de online wereld lijken wel oneindig. Voordat u uw energie in deze extra opties steekt, is het van belang dat de basis goed is: uw website. Vanuit deze basis kunt u altijd uw online activiteiten heroverwegen of uitbreiden.

Een partner voor uw online strategie

Bovenstaande punten zijn slechts een greep uit de zaken die van belang zijn voor een succesvolle online presentatie. Misschien weet u nog steeds niet waar u moet beginnen. Hoe maakt u een goed strategisch plan wanneer u geen verstand heeft van alles wat mogelijk is op internet en voorheen gewoon prima kon overleven met een up-to-date optiekzaak in “de echte wereld”?

lookizi beantwoordt vrijblijvend al uw vragen over hoe u uw winkel professioneel online kunt presenteren met een voor uw zaak  passende online strategie. Met een lookizi website heeft u de volgende voordelen:

  • een persoonlijke website die qua uitstraling en kleur past bij uw winkel
  • goede lokale vindbaarheid
  • goede weergave van uw site op alle beeldschermen (pc, iPad en smartphone)
  • onderhoud van uw website door het plaatsen van uw eigen acties en up-to-date merkinformatie van leveranciers
  • vast contactpersoon met kennis van het optiekvak
  • indien gewenst gratis social media pakket met Facebook, Google+ en YouTubekanaal

Een eventuele webshop of andere functionaliteit kunnen we vrijwel altijd integreren in uw website. Dit alles voor een vast bedrag per maand, waardoor u geen grote uitgaven hoeft te doen om uw online winkelpresentatie in “?n klap helemaal voor elkaar te hebben.

Wilt u meer weten over de service van lookizi en de websites die wij bouwen? Neem dan contact met mij op voor een geheel vrijblijvende afspraak bij u in de winkel.

Mandy Mooren, brandmanager lookizi

E [email protected]

T +31 (0)6 ” 4484 91 43

afb507

“”