Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen is 28 januari op de Ziezo-Beurs uitgeroepen tot winnaar van de Oogfonds Innovatieprijs. Door gebruik van een bioptisch telescoop systeem en een bijbehorende intensieve kijktraining stelt Visio de kandidaat in staat goed te leren kijken in het verkeer. Dit vergroot de kansen op het behalen van het autorijbewijs voor een beperkte groep slechtzienden. De jury is van mening dat Visio met het project Automobiliteit een grote stap voorwaarts heeft gezet om de zelfstandigheid van visueel beperkte mensen te vergroten. Het expertisecentrum is bijzonder trots en geeft aan blijvende ontwikkeling na te blijven streven in de interactie met de cli??nten. De prijs bestaat uit een beeld gemaakt door een visueel beperkte kunstenaar en een cheque ter waarde van ” 2.500.
Bioptisch telescoop systeem
De bioptische telescoop is een kleine kijker met een lichte vergroting die bovenin het linker- of rechter brillenglas is bevestigd. Het stelt de gebruiker in staat om snel op afstand de verkeerssituatie in te schatten en de borden goed te zien. In de meerderheid van de staten in de VS is de telescoop al toegestaan in het verkeer en zijn er ruim 4.000 chauffeurs met een dergelijk hulpmiddel. Zelfstandig en veilig autorijden is een belangrijk onderdeel van de zelfredzaamheid. Visio begrijpt het belang hiervan voor mensen met een visuele beperking en is initiator van het project om het bioptisch telescoop systeem in de Nederlandse praktijk als toegestaan hulpmiddel in te zetten. Na een intensieve training in het gebruik van de kijker volgen rijlessen. Wetenschappelijk onderzoek van Visio, UMCG en CBR toont aan dat een deel van de deelnemers hiermee veilig in Nederland kan autorijden. Meer informatie vindt u op www.auto-mobiliteit.org.
Het Oogfonds
De focus van het oogfonds ligt op twee hoofdthema”s: een toegankelijke wereld voor slechtziende en blinde mensen en het terugdringen van onnodige blindheid. Naast wetenschappelijk onderzoek, het bevorderen van toegankelijkheid en belangenbehartiging ligt de nadruk nu ook op preventie. Met verschillende samenwerkingspartners zoals onder andere Viziris moeten nieuwe campagnes dit gaan onderstrepen. Kijk voor meer informatie op www.oogfonds.nl.
“