Tot 1 september kunnen medewerkers hun eigen winkel nog aanmelden voor de verkiezing ‘Leukste winkel om bij te werken 2011’, die jaarlijks wordt georganiseerd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Daarmee maken zij kans op een nominatie voor deze prestigieuze titel. De winnaar ontvangt bovendien een geldprijs van € 2.500,- te besteden voor het hele team. Inschrijven kan op www.ikwerkbijdeleukstewinkel.nl. In 2009 werd Linneweever optiek uit Wateringen gekozen tot beste zelfstandige winkel van Nederland, ook een onderdeel van de ING Retail Jaarprijs. In 2010 viel de optiek bij het ING Retail Jaarprijs Gala weer in de prijzen. Sybilla Buisman Optiek uit Boxtel won de publieksprijs en werd dus in feite door haar zeer tevreden klanten uitgeroepen tot de in hun ogen Beste Zelfstandige Winkel van Nederland.
Iedere winkel kan meedoen: groot en klein, zelfstandig en filiaal. Medewerkers kunnen hun winkel voordragen op de speciale actiesite www.ikwerkbijdeleukstewinkel.nl. Bij de aanmelding kunnen zij vijf argumenten met een toelichting geven waarom zij vinden dat hun winkel zo leuk is om bij te werken. De inschrijving sluit op 1 september. Onder de huidige inzendingen valt het grote aantal winkels in woninginrichting op. Ook komen er veel aanmeldingen van modewinkels en winkels in levensmiddelen.
Selectieprocedure
Een vakjury, onder leiding van HBD-voorzitter Elrie Bakker, maakt een selectie uit de aanmeldingen. De kanshebbers op de titel krijgen een bezoek van de jury, die in gesprek gaat met de medewerkers en leidinggevenden en de sfeer komt proeven. Tijdens het Retail Jaarprijs Gala op 9 november 2011 wordt bekend gemaakt wie de titel ‘De leukste winkel om bij te werken 2011’ en de prijs van € 2.500,- wint. De finalisten krijgen een uitnodiging om bij dit gala aanwezig te zijn.
Leuke sector om in te werken
Het HBD heeft de prijs ‘Leukste winkel om bij te werken’ in het leven geroepen om de aandacht te vestigen op het belang van goed werkgeverschap en goede arbeidsverhoudingen en om de professionaliteit in de detailhandel een impuls geven. De prijs moet bovendien benadrukken dat de detailhandel een uitdagende sector is om te werken.