Opticien aan het woord – Warmerdam Opticiens

Ieder heeft zijn eigen verhaal te vertellen. De afgelopen periode hebben opticiens in heel het land in dezelfde rollercoaster gezeten. Van onzekerheid en angst, naar aanpassen en overleven, om ten slotte over te gaan tot de orde van de dag en het ‘nieuwe normaal’. U heeft zelf in de situatie gezeten en weet dondersgoed wat hier allemaal bij kwam kijken. Toch kan het fijn zijn eens om te horen hoe een ander hiermee om is gegaan. Al is het alleen maar als bevestiging dat u op de goede weg bent. Samen staan we nou eenmaal sterker en weten we meer. Eyeline vroeg Warmerdam Opticiens naar zijn ervaringen van de afgelopen periode.

Martin van Warmerdam – Warmerdam Opticiens

“Brabant werd direct hard getroffen door corona. De eerste dagen van de lockdown was er echt niemand op straat. Desondanks hebben we de zaak opengehouden, met aangepaste tijden. Zo konden we er -in geval van nood- toch zijn voor onze klanten, ook al verkochten we sommige weken slechts één bril. Onze winkel, in het centrum van Den Bosch, telt drie verdiepingen waar we normaal met flink wat personeel overheen rennen. Het was dan ook een behoorlijke verandering toen we ineens met minder mensen in de winkel mochten staan.

Toch bekijken we het van de zonnige kant. Het winkelverkeer neemt langzaam toe en mensen hebben weer zin om dingen te kopen, zoals een zonnebril. Daar hebben we slim op ingehaakt. We hadden te veel personeel in de winkel voor de huidige regelgeving, maar ik wilde geen afscheid nemen van goede medewerkers. Ik besloot een leegstaand pand aan de overkant te huren en een tijdelijke pop-up zonnebrillenwinkel te openen. Met wat overgebleven etalagemateriaal en een zelf getimmerde toonbank, kwamen we een heel eind.

Je merkt ook direct dat deze frisse opzet een ander publiek trekt. Een hippere winkel met twee vlotte meiden spreekt bij sommigen toch veel meer aan dan de opticien met zijn stoffige uitstraling. Daar lopen ze niet direct voor een zonnebril naar binnen. Mocht iemand toch specifiekere vragen hebben, over een zonnebril op sterkte bijvoorbeeld, dan kunnen ze ons er zo bij halen. De pop-up winkel is slechts zo’n vijf passen bij onze zaak vandaan.”

Gepubliceerd op: 04-06-2020

Reacties

Comments