Optiek Verkerk: “Wij houden van het overzicht dat Auto Replenishment ons geeft”

Een vak-opticien moet ambacht zo goed mogelijk kunnen uitoefenen. Kennis en kunde is vanzelfsprekend, maar een optimale interne bedrijfsvoering is daarbij van essentieel belang. Ziet u, een goed gestroomlijnde organisatie kan zich nog meer focussen op de behoefte van de klant. Het is dan ook geen verrassing dat een tevreden klant voor meer omzet zorgt. Hij blijft, u blij en tegen 10-tegen-1 dat u deze klant niet onnodig verliest aan de concurrent.
Leuk verhaal, maar hoe werkt het in de praktijk?

In deze 10-delige online special geven wij u inzicht over het gebruik van het Apollo Optics pakket. Een compleet software- en hardware systeem van B&F Groep, speciaal voor opticien en audicien. De mogelijkheden zijn legio. Met het oog hierop lichten we iedere maand een module uit dit pakket uit, verteld door collega’s uit de branche. Wat zijn de gebruikservaringen en nog belangrijker, wat maakt de software onmisbaar voor de zaak?

Bas – Optiek Verkerk

Deze maand staat Auto replenishment, een geautomatiseerd systeem om voorraden bij te houden, centraal. Bas van Optiek Verkerk vertelt over zijn gebruikerservaring.

Wat is jullie gebruikservaring met Apollo Optics?

“Het gebruik gaat hartstikke goed. Het is altijd even schakelen tussen het oude systeem en Apollo. Dit kwam snel goed. We hebben ook heel nauw samengewerkt met Apollo hierin.”

Fijn dat dit mogelijk was. Hoe zag deze samenwerking eruit? 

“Voor we gingen starten, hebben we een aantal dingen doorgegeven die we graag in het systeem verwerkt zouden willen zien. Pas nadat Apollo dit allemaal aangepast heeft, zijn we in beide winkels overgegaan op het nieuwe systeem. Dat werkt nu allemaal erg fijn.”

Hoe gaat het werken met de Auto Replenishment feature?

“Het is een mooie functie in het systeem. De Auto Replenishment feature geeft een duidelijk overzicht van hetgeen dat je verkocht hebt en ook het aantal ligdagen hierbij. Dit geeft direct een goede indicatie van de omloopdagen van je monturen. Dit versimpelt dingen na te bestellen of uit te laten lopen. Dit doen wij zelf iedere twee weken. We draaien de lijsten uit en kunnen snel en gemakkelijk inzien wat we wel en niet nabestellen.”

Welke voordelen brengt het systeem mee voor jullie? 

“We hebben nu veel minder pieken in onze voorraad. Normaal ben je gefocust op beurzen en baseer je de voorraad hierop. We houden nu nog wel steeds rekening met de beurzen en de vervanging van de collecties, maar er zijn minder piekpunten. Kosten worden nu beter verdeeld over het jaar. Dat is een groot voordeel.”

Zijn er ook verbeterpunten? 

“Een nadeel is dat je jezelf even moet verdiepen in de cijfers. Bovendien werkt niet iedere leverancier op dezelfde manier, dus kun je alsnog niet volledig geautomatiseerd werken. Er zit nog wat handmatig werk in. Het beste zou natuurlijk een automatisch mailtje zijn naar de leverancier, wanneer de voorraad beneden een bepaalde peil komen. Dit is echter nog steeds een handmatige handeling. Maar ik weet dat Apollo eraan werkt om dit aan te passen. En (lacht), het blijft natuurlijk ICT, dus dat geeft af en toe wat problemen…”

Wat maakt Apollo Optics voor jullie zo fijn in gebruik? 

“Je kan de werkzaamheden wat meer verspreiden. Vroeger deden we het toch vooral kwartaalmatig, omdat het best veel werk was. Nu is er een maandelijks overzicht. Dit bespaart veel tijd. Ook is het een erg overzichtelijk systeem. Soms denk je dat een collectie goed loopt, nu hebben we de harde cijfers om dit gevoel te ondersteunen. De ligdagen schalen de gevoelens.”

Meer informatie

www.apollo-optics.nl / www.optiekverkerk.nl

Gepubliceerd op: 06-11-2017

Reacties

Comments