Richel Koster over LensOnline: “Ik kan een groter assortiment bieden dan een keten”

Zelfstandige opticiens moeten tegenwoordig flink opboksen tegen de grote ketens. De lenzenverkoop wordt lastiger, omdat kleine zelfstandigen niet hetzelfde schaalvoordeel hebben als de ketens. Hier kan LensOnline een oplossing bieden. Zij werken samen met zelfstandige opticiens en ondersteunen als lenzenleverancier in de (online) verkoop van de lenzen.

Eyeline is benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen in de markt, dus ook naar deze vernieuwende wijze van lenzenverkoop. Zodoende vertelt Richel Koster, van Ziet U Wel uit Gouda, over zijn ervaring van de samenwerking met LensOnline.


Eyeline: “Om te beginnen, kun je jezelf kort voorstellen?”
Richel: “Mijn naam is Richel Koster en ik ben sinds kort een zelfstandig opticien. In februari 2017 ben ik begonnen met deze winkel en in mei zijn we gestart met LensOnline. De voornaamste reden hiervan is dat ik de concurrentieslag aan wilde gaan met de grote ketens.”

Eyeline: “Welk type lenzenklanten ontvang je in je winkel?”
Richel: “Als beginnende optiekzaak heb je natuurlijk nog geen vaste klantenkring. Wat ik momenteel merk is dat mijn nieuwe klanten al een tijdje lenzen dragen. Veel van deze lensdragers hebben een verleden dat niet zo lekker verliep. Daarom zoeken ze een nieuwe opticien waar ze goed advies en nieuwe inzichten kunnen krijgen. Ik heb al zestien jaar ervaring in het vak, dus mensen zijn nieuwsgierig naar mijn oplossingen. Met mijn kennis en kunde bied ik een stukje vernieuwing en verbetering ten opzichte van wat ze nu dragen.”

Eyeline: “Je wil graag je de concurrentieslag aangaan met de grote ketens. Hoe doe je dat?”
Richel: “Het voornaamste is dat ik een groter assortiment kan bieden dan gemiddelde vestiging van een keten. Want die zijn vaak gebonden aan een bepaalde selectie aan producten. Het assortiment van LensOnline is heel breed, dus je hebt meer mogelijkheden. Als het ene product niet werkt, dan heb je altijd nog andere opties achter de hand. Op die manier kan je beter uittesten wat het juiste product voor iemand is.”

Eyeline: “Wat vind je het grootste voordeel van de samenwerking met LensOnline?”
Richel:
“Wat ik erg fijn vind, is dat ik niet hoef te investeren in mijn voorraad. Door samen te werken met LensOnline kan ik uit een heel groot assortiment putten, zonder dat ik daar mijn nek voor hoef uit te steken. Investeren doe ik liever op het gebied van brillen.”

Eyeline: “Wat vind je verder nog een voordeel aan LensOnline?”
Richel: “Daarbovenop biedt de samenwerking met LensOnline een mate van stabiliteit. Een klant die lenzen koopt, is namelijk een stabiele klant. Als je eenmaal een tevreden lenzendrager hebt binnengehaald, blijft die lang hangen. Dat creëert een mate van continuïteit in de omzet.”

Eyeline: “Hoe reageren consumenten op LensOnline?”
Richel:
“Consumenten vinden dit een heel fijn concept. Het is prettig dat ze bij mij de oogmeting kunnen laten uitvoeren. Na de oogmeting kunnen ze met hun account van Lensonline zonder mij als tussenpersoon een bestelling plaatsen. Vervolgens kunnen klanten de lenzen afhalen in mijn zaak, dat scheelt weer een ritje met de auto of fiets. Ze kunnen ‘s avonds op de bank hun bestelling plaatsen en vervolgens eenvoudig met iDeal betalen. Dat werkt super.”

Eyeline: “Merk je dat de mensen die naar de winkel komen, tegelijkertijd ook voor andere producten komen kijken?”
Richel:
“Ik merk dat de leesbrillenverkoop stijgt. Mensen met beginnende leesklachten willen graag een eenvoudige leesbril erbij hebben. Een persoon met contactlenzen geeft liever geen groot bedrag uit aan een bril, maar kijkt meer richting de iets goedkopere collectie.”

Eyeline: “Vinden klanten het fijn om online hun lenzen te shoppen?”
Richel: “Ik hoor van klanten dat ze het fijn vinden om online te shoppen. Met LensOnline hebben consumenten de vrijheid om zelf online de lenzen te bestellen op een moment dat het hen schikt. Desondanks willen ze de service van de zelfstandige ondernemer niet missen. Ik vermoed dat de wisselwerking tussen een fysieke winkel en een webshop steeds meer terrein gaat winnen.”

Eyeline: “Zullen klanten in de toekomst meer overschakelen naar de online kanalen?”
Richel: “Mensen zien in dat je de keuze in contactlenzen niet alleen kunt baseren op de verkoopprijs, maar dat service ook zeer belangrijk is. De gezondheid van het oog is ook van groot belang. Laatst had ik bijvoorbeeld een klant die last had van zijn oog. Hij dacht dat het aan zijn contactlens lag. Ik onderzocht zijn oog en er bleek een scherp stukje in zijn oog te zitten. Een half uur later zat hij bij de arts. Ik heb hem de juiste feedback gegeven, die een webshop niet kan bieden. Die persoonlijke service mist de klant als hij alleen online shopt en geen vast adres heeft waar hij terecht kan.”

Meer informatie

www.lensonline.nl

www.zietuwel-optiek.nl

Gepubliceerd op: 20-12-2017

Reacties

Comments