Robert Broekhuizen: “Verkoop via LensOnline ontzorgt mij”

Zelfstandige opticiens moeten tegenwoordig flink opboksen tegen de grote ketens. De lenzenverkoop wordt lastiger, omdat kleine zelfstandigen niet hetzelfde schaalvoordeel hebben als de ketens. Hier kan Lensonline een oplossing bieden. Zij werken samen met zelfstandige opticiens en ondersteunen als lenzenleverancier in de (online) verkoop van de lenzen.

Eyeline-magazine.nl is benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen in de markt, dus ook naar deze vernieuwende wijze van lenzenverkoop. Zodoende vertelt Robert Broekhuizen, Bij Robert Optiek uit Zwijndrecht, over zijn ervaring van de samenwerking met LensOnline.


Eyeline: “Kunt u zichzelf voorstellen aan ons?”
Robert:
“Ik ben Robert Broekhuizen, ben 49 jaar en al heel wat jaren opticien. Na 10 jaar compagnon schap bij Lucas Optiek in Rhoon heb ik sinds 4 februari 2017 mijn eigen zaak. Ik ben nu eigenaar van ‘Bij Robert Optiek’ in Zwijndrecht. Mijn drijfveren om een optiekzaak in Zwijndrecht te openen zijn om specialisatie en kwaliteit aan te kunnen bieden aan een breed publiek, in mijn beroep als opticien en contactlensspecialist en dit alles in mijn eigen woonplaats. LensOnline biedt mij als startende ondernemer de mogelijkheid om een webshop aan mijn eigen winkel te hangen zonder enorm grote investeringen. Op die manier kan ik mijn klanten optimaal bedienen.”

Eyeline: “Merk je dat mensen je online weten te vinden?”
Robert:
“Ik merk dat mensen die niet in Zwijndrecht wonen maar hier wel in de buurt werken, de lenzen steeds vaker via LensOnline bestellen en de bestelling bij ons in de winkel ophalen.”

Eyeline: “Hoe verkoop je normaal contactlenzen?”
Robert: “Natuurlijk vindt er ook nog directe verkoop van alle soorten contactenlenzen in de winkel plaats. LensOnline is een extra service naast de reguliere verkoop.  Ik bel de klanten die via LensOnline bestellen wel altijd na, dat is iets wat ik belangrijk vind. Ik vertel ze over de noodzaak van controles en tijdig nieuwe aanschaf van lenzen.”

Eyeline: “Is de verkoop van LensOnline anders dan de ‘normale’ verkoop?”
Robert:
“Nee, niet echt. Verkoop via LensOnline ontzorgt mij wel met betrekking tot verzending. Door na te bellen bied ik elke klant tevens de mogelijkheden tot aanpassingen en controle die ze ook gewend zijn bij aankoop van lenzen direct bij Bij Robert Optiek.”

Eyeline: “Is ontzorgen ook de voornaamste reden dat je bent ingestapt bij LensOnline?”
Robert:
“Mede daardoor ja. Maar vooral ook omdat een webshop aan mijn klanten kan aanbieden.”

Eyeline: “Wat hoop je te bereiken met de samenwerking met LensOnline?”
Robert: “
Dat nieuwe klanten ons makkelijker kunnen vinden. En dat wij onze klanten ontzorgen. Tevens vind ik het belangrijk dat de klanten die al lenzen via Bij Robert Optiek dragen, een bericht krijgen, wanneer er een controle gepland dient te worden. Na controle verzorgt Bij Robert optiek dan weer de nabestelling voor de klant”

Eyeline: “Hoe bevalt de samenwerking met LensOnline?”
Robert: “Prima, de implementatie ging snel. Ze zijn bij me in de winkel geweest en hebben het hele programma met me doorgenomen. Hoe gaan de bestellingen, hoe doe je de afhandeling, de aftersales, en aanverwante activiteiten? Dit hebben ze goed uitgelegd. Wanneer ik vragen heb, zijn ze altijd heel goed bereikbaar. Een verbeterpunt is nog dat opticiens graag willen zien of bepaalde lenzen via Lens Online op voorraad zijn.

Eyeline: “Wat zijn de reacties van de consumenten?”
Robert:
“Klanten zijn tevreden. Ik kan op een eenvoudige manier uitleggen welke rol LensOnline en Bij Robert Optiek vervult. De logistiek ligt bij Lens Online, de aanpassing, controle en service bij Bij Robert optiek. Ik merk dat het voor de klant weinig uitmaakt, ze ervaren een prima kwaliteit en zijn nu soms zelfs voordeliger uit.”

Eyeline: “Hoe ziet u de toekomst van de contactlenzenverkoop?”
Robert:
“Jonge mensen oriënteren en kopen steeds meer via internet. Toch denk ik dat ook een grote groep naar de zelfstandige opticien blijft komen. Wij moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit en service die we bieden van toegevoegde waarden blijven. Daar hoort bij dat we de klanten goed onder controle houden en de importantie daarvan uitleggen. Ik verwacht dat het feitelijk bestellen van lenzen en de logistiek die daarna volgt steeds meer online wordt doorontwikkeld. Controle blijft nodig en een grote groep mensen blijft aandacht, service en kwaliteit belangrijk vinden.”

Meer informatie

www.lensonline.nl
www.bijrobertoptiek.nl
Foto’s: New Scene.

Gepubliceerd op: 22-12-2017

Reacties

Comments