Succesvolle fase 1 van ‘Opticus Nieuwe Stijl’

Sommige monturen komen het beste tot hun recht in een bepaalde setting, en dus koos Kevin Devilee, eigenaar Opticus Den Haag, ervoor om zijn zaak te verbouwen. Samen met Top Vision zorgden ze ervoor dat de zaak er weer strak uitziet, zonder dat de klant last van de verbouwing heeft gehad. Hoe dit in zijn werk ging? Eyeline vroeg het Kevin.

Eigen huis

De hamvraag bij een verbouwing blijft wat de noodzaak erachter is. Kevin vertelt: “Het oude interieur was inmiddels veertien jaar oud en was niet meer volgens de nieuwe tijdsgeest. Geen klant heeft er ooit iets van gezegd, maar dat wilden we juist voor zijn. Daarnaast staan wij zelf iedere dag in de winkel. In je eigen huis wil je soms ook het sfeertje of de kleur omgooien. Nu merk je aan de collega’s dat ze het nog leuker vinden om in de winkel te lopen!”

Voorbereiding

Achter iedere verbouwing zit een gedachte, al had Kevin nog niet meteen voor ogen hoe het eindresultaat zou worden. “We wisten Top Vision goed te vinden, omdat zij vorig jaar onze zonnebrillencollectie beveiligd hebben. Voor deze verbouwing heb ik allereerst gesprekken gevoerd met Francis Peters van Top Vision om mijn wensen in kaart te brengen. Zij hebben hier natuurlijk veel ervaring mee en door een moodboard te maken, kwam ik erachter welke materialen en kleuren ik wilde. Zo wilde ik bijvoorbeeld een mooi ladesysteem waar je zowel van boven als van de zijkant naar binnen kunt kijken. Hierdoor ontstaat er namelijk een extra presentatiemogelijkheid. Daarnaast wilde ik graag verschillende merken op verschillende manieren kunnen presenteren. Door met bannerdoeken in combinatie met verschillende presentatievormen te werken, kun je gemakkelijk afwisselen. Al snel sprak ik verschillende leveranciers die graag hun merk op deze manier wilden uitlichten. Afhankelijk van het aantal brillen in de collectie, kunnen we een unieke presentatie aanbieden in onze winkel. Uiteindelijk hebben we een moderne stijl gecreëerd met een huiselijke sfeer. Het is niet zo strak dat het kil wordt. Juist met een leestafel en met warm hout hebben we ervoor gezorgd dat iedereen een prettig gevoel heeft in de winkel.”

Oog voor klant

“Tijdens de voorbereidingen was ik over één ding heel duidelijk: ik wil de klant niet tot last zijn en de winkel open houden. Daarom hebben we vooral in het weekend gewerkt en kwam Top Vision op maandag. Slechts een klein gedeelte hebben we dinsdag nog af hoeven te ronden. De week ervoor hadden we geschilderd. Omdat we de wanden nu wit hebben geverfd, zie je sommige monturen helemaal shinen, zoals de kleurrijke monturen van Kirk & Kirk. Door de verschillende presentatievormen waarmee we kunnen afwisselen, komen de collecties weer helemaal tot hun recht. Een goed begin van het project ‘Opticus Nieuwe Stijl’. Tijdens fase 2 en 3 zullen de vloer, de toonbank en de meetruimtes aangepast worden.”

Reacties

“We hebben heel veel goede reacties ontvangen. Door de vernieuwde lades hoeven we niet meer heen en weer door de winkel te lopen. Dat geeft ons rust, maar ook de klant en de vertegenwoordiger. De indeling van de winkel is vrijwel hetzelfde gebleven, waardoor er soms een klant is die de verbouwing niet in één keer doorheeft. Als ze dan opnieuw moeten kijken waar de spiegel hangt, valt het hen op. Dat levert vaak leuke gesprekken op.”

Meer informatie

www.topvisiongroup.nl

Gepubliceerd op: 07-12-2018

Reacties

Comments