Vakgenoten in gesprek: opticien en optometrist als eerste- en tweedelijns oogzorg

In de vorige editie van Vakgenoten in gesprek hadden we het over het oogzorgcentrum en de opticiens met een kwaliteitsoptometrist. Deze worden omarmd door de zorg: dé oplossing voor het reduceren van wachttijden en het bieden van ‘zinnige en zuinige zorg’. Het gaat om declarabele en commerciële oogzorg. Product en dienst worden steeds meer gescheiden. Hoe belangrijk is de optometrist en hoe belangrijk is kwaliteit in de oogzorg? Wat is toegevoegde waarde van de optometrist, van de opticien, van oogzorg in het algemeen? Wat is de rol van de instrumentenleveranciers, wat kan teleconnect bieden en organisaties als optometriepunt die al langer met teleconsulten werken? Marcel Vink en Peter Plomp zitten daarom, bij uitzondering, nog een keer aan tafel in dit vervolg van Vakgenoten in gesprek.

Verschillende ervaringsdeskundigen die ieder op hun eigen manier te maken hebben met optometrie en oogzorgapparatuur, lunchten in Restaurant Zuiver te Utrecht om het gesprek onder leiding van Anneke Pastoor met elkaar aan te gaan.

Wie zitten er aan tafel?

1. Peter Plomp – Business Unit Manager O’Max Instruments
2. Erik van Dijk – CEO Easyscan
3. Karin Voorn – Optometrist, eigenaar Oogzorgpunt en Optometriepunt
4. Marcel Vink – Mede-eigenaar OptoConnect en TeleConnect

Eyeline Waarom moet oogzorg plaatsvinden bij de opticien?
Erik van Dijk Mensen die iets merken aan hun ogen, gaan als eerste naar een opticien. Die zal eerst brillen of lenzen adviseren, maar uiteindelijk is het belangrijk voor de klant dat hij of zij een goed gezichtsvermogen heeft en houdt. Daar kan de opticien een prima rol in spelen. Op een laagdrempelige manier kan hij de gezondheid van de ogen controleren en ervoor zorgen dat ze gezond blijven. Advies over bijvoorbeeld gezonde voeding of producten die extra bescherming bieden, horen daar ook bij. Inzoomen op eyewellness dus.
Karin Voorn Dat is inderdaad de basis. Zo creëer je zorg in de buurt, dichtbij huis. Mensen hebben in de basis geen zin om naar het ziekenhuis te gaan vanwege de wachttijden en tragere doorstroom. Daarnaast heb je bij de opticien de ervaring dat je cliënt in plaats van patiënt bent en zie je geen witte jassen om je heen.

Lees hier het hele interview!

 

 

Gepubliceerd op: 31-01-2019

Reacties

Comments