Veilig een bril of contactlenzen kopen

Consumenten kunnen weer met een gerust hart naar de opticien, ook voor een oogmeting of contactlenscontrole. Met diverse voorzorgsmaatregelen, instructie van personeel en investeringen in geavanceerde apparatuur is de branche klaar om ook onder gewijzigde omstandigheden de consument optimaal te kunnen bedienen.

Op initiatief van brancheorganisatie NUVO hebben belangrijke partijen in de optiekbranche een sectorplan ingediend bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). In dat sectorplan is beschreven hoe opticiens in hun bedrijfsvoering kunnen voldoen aan de coronavoorschriften van de Rijksoverheid en de gezondheidsadviezen van het RIVM. Niet alle optiekwinkels sloten in de afgelopen tijd hun deuren. Wel zagen zij af van handelingen waarbij de maatregelen niet konden worden opgevolgd. Inmiddels hebben opticiens hun winkels en werkwijze aangepast en ingericht volgens strikte richtlijnen en protocollen. Gezondheid en veiligheid van klanten en medewerkers staat daarbij voorop.

Optimisme

“Het Sectorplan Optiek betekent goed nieuws voor al die negen miljoen mensen die een bril of contactlenzen dragen”, zegt NUVO-directeur Bas de Nes. “Niemand hoeft verstoken te blijven van deskundige oogzorg. Je merkt ook dat mensen behoefte hebben aan optimisme. Ze willen naar buiten, aandacht besteden aan hun uiterlijk. En vergeet niet dat ook voor de mensen die zo hard werken in vitale beroepen goed zicht heel belangrijk is.”

Zorgvuldig

Het sectorplan is vastgelegd in een zorgvuldig tot stand gekomen document met procedures, gedragsregels en richtlijnen. “Zo staat er onder meer in hoeveel vrije ruimte mensen in een winkel minimaal moeten hebben om de 1,5-meter afstand te kunnen houden”, zegt Bas de Nes. “Verder wordt er ook op afspraak gewerkt. Oogmetingen vinden plaats met inachtneming van de protocollen van het RIVM, waaronder desinfectie en hygiëne. Voor handelingen waarbij de minimale afstand niet haalbaar is wordt volgens de richtlijnen gebruik gemaakt van mondkapjes. Door middel van posters bij de ingang laten optiekwinkels aan klanten duidelijk zien dat zij verantwoord handelen, en welke spelregels daarvoor moeten worden nageleefd.”

Breed gedragen

Naast de NUVO hebben belangrijke spelers als de ANVC, inkooporganisaties Optitrade en Centrop en UFON bijgedragen aan de totstandkoming van het Sectorplan Optiek. Deze partijen vertegenwoordigen het overgrote merendeel van de optiekwinkels in Nederland. Bas de Nes: “Voor de consument telt intussen maar één ding: ga gerust die mooie nieuwe bril kopen, laat je ogen deskundig meten, laat je contactlenzen aanpassen of ga naar die contactlenscontrole. Je kunt veilig naar de opticien!”

Gepubliceerd op: 11-05-2020

Reacties

Comments