Verhoging van de klanttevredenheid: de beste tips voor optiekzaken

Vandaag de dag worden consumenten overspoeld met een ontelbare hoeveelheid aanbiedingen. Wie zich onderscheiden wilt van de massa, moet dus meer bieden dan alleen een kwalitatief hoogwaardig product. Of we iets kopen hangt vaak niet af van rationele argumenten. Het hangt er eerder van af of we ons emotioneel kunnen identificeren met een merk of een dienstverlener. De sleutel naar succes is: marketing. Ook als optiekzaak moet je je kunnen onderscheiden van een groot aantal concurrenten die soortgelijke of zelfs dezelfde brilmodellen verkopen. Hoe je jouw klanten trouw aan je kan laten blijven en in jouw voordeel kunt laten beslissen, lees je hier.

Maak van uw bedrijf een merk

Elk succesvol bedrijf heeft een herkenningswaarde. Om jouw bedrijf te kunnen laten onderscheiden, heb je een unieke huisstijl nodig. Neem hiervoor de volgende punten in overweging:

– Hoe onderscheidt mijn bedrijfslogo zich van de concurrentie?

– Welke bewoordingen en welk lettertype gebruik ik voor advertenties en andere correspondentie?

– Welke kleurnuances worden gebruikt in het logo, op mijn website en in de winkel?

Wie zich deze onderdelen op elkaar afstemt, kan een duidelijke boodschap overbrengen en het vertrouwen van potentiële klanten winnen. Wie eenmaal een consistent ontwerp heeft gemaakt, moet het zoveel mogelijk via kanalen verspreiden. Kleine giveaways zijn daarnaast bijzonder effectief, omdat ze een praktische meerwaarde hebben voor de klanten. Wat dacht je bijvoorbeeld van brillendoekjes bedrukt met het bedrijfslogo? Je kunt dergelijke geschenken eenvoudig individueel laten ontwerpen en produceren via een online drukkerij. Merchandise artikelen zoals stoffen tassen, pennen of blocnotes zijn ook geschikt als relatiegeschenk voor klanten.

Gebruik van gedrukte media

Hoewel bijna het hele leven op het internet lijkt plaats te vinden, is het belangrijk dat de traditionele reclamemedia niet wordt onderschat. Op digitale platforms kun je miljoenen gebruikers over de hele wereld in een paar klikken bereiken. Maar om jouw bedrijf lokaal te promoten, is het belangrijk dat je mogelijke klanten direct aanspreekt. Je zou dan gebruik kunnen maken van gerichte reclame in gedrukte vorm, zoals;

– Flyers

– Brochures

– Posters en reclameborden

Des te zichtbaarder het bedrijf in de directe omgeving wordt, des te groter de kans dat klanten zich bewust worden van het aanbod. Zorg ervoor dat jouw optiekzaak lokaal zichtbaar wordt – of het nu gaat om reclamezuilen, reclameborden of gevels van gebouwen.

Vraag naar feedback

Hoe goed jouw bedrijf het momenteel ook doet – de concurrentie slaapt nooit! Blijf altijd alert en laat jouw strategie voor jouw optiekzaak regelmatig testen. Gebruik hiervoor de tips van ontevreden klanten en evalueer regelmatig. Zo wordt het mogelijk gemaakt om potentiële zwakke punten in het bedrijf vroegtijdig op te sporen en te corrigeren. Wij raden bijvoorbeeld een kant-en-klare vragenlijst aan die klanten na een bezoek aan jouw optiekzaak kunnen invullen. Een vragenlijst kan uit de volgende punten bestaan:

– Heeft de verkoper uw individuele behoeften en wensen beantwoord?

– Waren er genoeg alternatieven om uit te kiezen?

– Hoe gemakkelijk was de uiteindelijke beslissing voor u?

– Hoe beoordeelt u onze prijs-prestatieverhouding?

Om zoveel mogelijk constructieve feedback te krijgen, is het zaak dat er verschillende communicatiekanalen worden ingezet. Zo kun je bijvoorbeeld papierstroken uitdelen om in te vullen en tegelijkertijd wijzen op de mogelijkheid van een online enquête. Als klanten hun contactgegevens achterlaten, kun je ook feedback verzamelen via e-mail. Waarom is het de moeite waard? Het is eenvoudig: elke klacht is een kans om jouw service nog beter te maken!

Gepubliceerd op: 16-01-2020

Reacties

Comments