“Ik vind het F-locksysteem het mooiste systeem om een bril te beveiligen”

“Met Frans was het ontwerpen zo gemakkelijk, het leek net of hij bij ons werkte. Samen met mijn vader hebben we met z’n drieën talloze uren bij mij in de keuken gebrainstormd. Frans heeft zoveel goede ideeën, je hoeft maar iets te zeggen en hij begrijpt je. Je weet gewoon dat het goed komt. Ik zou iedereen Wecare aanraden.”

Eyeline Magazine sprak met Femke Ellerman en Wim Ellerman over hun grote trots, de vernieuwde Ellerman Optiek in Almere. 

Gefeliciteerd met jullie mooie nieuwe winkel. Kun je er wat over vertellen?

“We zijn natuurlijk zo trots als een pauw! Tien jaar geleden wilden we al verhuizen, maar vanwege allerlei omstandigheden lukte het toen niet. Nu wel en met een fantastisch resultaat. Ja, daar zijn m’n vader en ik erg blij mee. Het is helemaal zoals we het hadden bedacht”.

Wat vind je het mooiste aan de winkel?

“Het allermooiste is dat onze nieuwe winkel uitstraalt dat je kwaliteit verkoopt en dat het ook op medisch gebied veel vernieuwde ontwikkelingen bevat, maar ook dat het gezellig is. De Ellermanmeetstraat is mijn favoriet. Dit was echt een vereiste. In Amsterdam vlakbij de Macro heb je een Ellermanstraat en m’n vader zei altijd: “Ik wil een ‘eigen’ Ellermanmeetstraat”. Net een wasstraat, maar dan voor je ogen. Zodat mensen zelf kunnen kiezen wat ze willen laten onderzoeken. En natuurlijk vind ik de kinderstraat met het giraf ook heel erg leuk. Echt een eyecatcher”.

De meetstraat, wat is het precies?

“Hier ga je letterlijk door een straat met drie verschillende ruimtes om een totale oogscan te maken. In elke kamer staat ander apparatuur om een volledig beeld te krijgen. Je begint aan de voorkant van het oog een computermeting inclusief oogdruk en met een topograaf meet je de anatomie, daarna komt de DNeye (de dag- en nachtmeting) en in de volgende ruimte staat de OCT-scan, waarbij we de tien lagen van het netvlies bekijken en de klant de uitslag meteen mee krijgt. Ben je klaar met de meetstraat, dan kom je in de refractie terecht. Blijkt er op basis van de refractioneer uitslag dat er meer aan de hand is, dan kun je naar de andere kamers onderverdeeld in contactlenzen, orthoptie en optometrie.

Hoe reageren klanten op de meetstraat?

“Ze vinden het geweldig! De meetstraat laat duidelijk zien wat je ervoor krijgt. De klant krijgt een gratis uitdraai van de computermeting en weet wat de vervolgstappen zijn. Het fijne aan de meetstraat is dat mensen zelf kunnen kiezen wat ze willen, ook kostentechnisch.
De hele straat duurt ongeveer een kwartier en het nabespreken duurt ook even lang.

Jullie hebben hiervoor wel de perfecte ruimte…

“De winkel heeft een oppervlakte van 750 m2, dus we boffen enorm. Hiervoor hadden we twee keer 100 m2, dus dat is een groot verschil. We hoorden later zelfs dat we de grootste optiekzaak van de Benelux zijn. Ik voel me als een vis in het water!”

Hoe is jullie nieuwe winkel tot stand gekomen?

“We zijn gaan samenwerken met Wecare van Frans Sanderse. Ik kende hem al van de werkvloer en wist dat hij veel mooie optiekzaken maakte. We hadden ook een goed referentiekader door een optiekzaak uit Zeeland, waarvan de eigenaar een vriendin van ons is. Het gevoel was gewoon goed”.

Hoe begonnen jullie met het ontwerp?

“Het ontwerp hadden m’n vader en ik al in ons hoofd zitten. We waren er al jarenlang mee bezig geweest omdat we al eerder wilden verhuizen. Met Frans brachten we de puntjes op de i. Vele dagen hebben mijn vader, Frans en ik bij mij thuis gezeten en gepraat over wat we wilden. Frans ging het dan tekenen. Mijn vader en ik wisten bijvoorbeeld wat we voor de kinderstraat wilden: lego, tijdloze wanden met olifanten, lachspiegels, een giraf en noem maar op. Frans vulde het lijstje aan met super strakke motor lampen die boven de kinderen hangen wanneer ze opkijken en iPads, iets wat helemaal van nu is. Maar ook bijvoorbeeld lockers voor het personeel, reuzehandig!”.

Welke rol heeft Wecare nog meer gespeeld?

“Wecare heeft eigenlijk alles vanaf het begin af aan gedaan. De opzet, meegedacht in het ontwerp, het bouwkundig helemaal afgerond. Het was een turn-keyproject, je levert je sleutel in en als je het terugkrijgt is het klaar. Een groot voordeel was dat Wecare samenwerkt met Vika Winkelinrichtingen. Vika verzorgt het interieur en Wecare ontwerpt alles. Hierdoor konden ze heel goed schakelen. Van Vika hoorde je of iets haalbaar/toepasbaar was. Dat werkte supergoed. En het zijn gewoon hele leuke mensen”.

Van Wecare begrepen wij dat jullie hun nieuwe F-locksysteem gebruiken. Kun je dat toelichten?

“Klopt, we zijn de eerste pilotgroep van het F-lock systeem, een nieuw beveiligingssysteem voor brillen. Wij vonden al die rekken waar brillen in hangen niet meer mooi en bovendien zijn die erg diefstalgevoelig. In dit ontwerp heb je veel wit, de houder valt heel mooi weg en het is nog eens mega goed beveiligd”.

Klinkt als een goed systeem…

“Het enige wat afschrikt is dat mensen zich afvragen hoe het opengaat en dat mensen de brillen niet zomaar kunnen passen. Die schrik hoeft niet. Juist doordat je het systeem per bril opendoet, ben je veel meer met de klant bezig. Je blijft praten en kunt per bril advies geven. Als het beveiligingsclipje opengaat, heb je drie minuten de tijd. Je kunt ‘m natuurlijk ook weer opendoen als het sluit”.

Wat vind je het grootste voordeel van het F-lock?

“Je moet tegenwoordig goed beveiligd zijn als je ziet hoeveel overvallen er zijn op optiekzaken. Dat kan met dit systeem. Bij wijze van spreken kun je weglopen, want iemand met kwade bedoelingen kan nu weinig doen. Ik vind het F-locksysteem echt het mooiste systeem om een bril te beveiligen. Hier in de zaak zijn we er helemaal blij mee”.

Zijn er ook verbeterpunten?

“Verbeterpunten zijn er natuurlijk altijd. We zijn de allereerste, dus daar leren we allebei van. Er was eerst een piepje waar ik dol van werd, dat is er nu uit. Zo leer je samen het product beter te maken. We vinden het leuk om mee te denken; voor andere winkels wordt het gewoon top. Het systeem is ook multifunctioneel. M’n vader zit in veel verenigingen, waar hij buiten de brillen om advies geeft over het F-locksysteem. Hij intrigeert mensen om het ook voor andere dingen te gebruiken”.

Tot slot, hoe vond je de samenwerking met Wecare?

De samenwerking is niet geëindigd maar begonnen in een nieuwe vriendschap, dit is zeer bijzonder want bij veel bouwprojecten zal er frictie ontstaan wanneer er iets misgaat…. En overal gaat wel eens iets mis! Maar hoe Wecare het oppakt en ervoor zorgt dat het weer loopt is niet makkelijk maar het gebeurd wel! Het is een kwestie van vertrouwen en wanneer je je droom in handen legt van iemand anders moet je vertrouwen kunnen hebben.

“Ik ben er ontzettend trots op dat mijn vader er op z’n 65e, net als Frans, zoveel ideeën had over de nieuwe winkel en nog steeds heeft voor de toekomst. Ik kijk super tegen hem op dat hij dit allemaal op zijn leeftijd doet. Het was een pittig traject, want het gaf ook veel stress en druk. Als ik zie hoe hij hiermee omging, zo sterk. Het resultaat wat er nu staat hebben we samen ontwikkeld, ook met m’n oom erbij. Elke keer als ik de winkel binnenkom denk ik, wauw het is ons gelukt. Maar ik moet m’n oma niet vergeten. Zij begon met de optiekzaak en door haar kunnen we dit nu allemaal doen. Helaas heeft mijn oom het niet gered om de winkel mee te maken en is hij op een te vroege leeftijd overleden op 14 juni 2017. De winkel draagt hem met zich mee en hij zal altijd onderdeel uitmaken van ons bestaan. ”

Meer informatie

Wilt u meer weten over de diensten van Wecare? Neemt u contact op met Wecare via 055-5385695 of bezoek de website via www.wecare-int.com.

Gepubliceerd op: 07-11-2017

Reacties

Comments