Beroemde chefkok Jozef Youssef op Ambiente

Ze kunnen de merkidentiteit versterken, visuele aandacht trekken en zelfs zaken bevorderen: bekroonde chefkok Jozef Youssef demonstreerde de kracht van kleuren om het gevoel van smaak te beïnvloeden aan de internationale horeca-elite op Ambiente, de toonaangevende beurs voor consumentengoederen, op de maandag van de beurs. Op Hotelier’s Day presenteerde hij de resultaten van zijn exclusieve onderzoek over een hot hospitality onderwerp aan de deelnemers uit de branche. Tijdens de bijeenkomst in de HoReCa Academy nam hij zijn gasten mee op een kleurrijke reis door zijn multisensorische smaakervaring met een speciaal samengesteld fingerfoodmenu.

Met behulp van zes gekleurde borden, drie heerlijke desserts en enkele honderden proevers uit vier continenten heeft Jozef Youssef, de bekroonde chefkok en creatieve kracht achter de designstudio Kitchen Theory, waardevolle inzichten opgedaan in multisensoriële smaakervaringen. Onder de titel ‘De kracht van kleur: hoe gekleurd servies de perceptie van eten beïnvloedt’ voerde hij exclusief voor Ambiente een online enquête uit en onderzocht hij hoe de kleur van borden de perceptie van smaak beïnvloedt. Hiervoor selecteerde de kok drie desserts die bekend en herkenbaar zijn in verschillende culturen: Granola met fruit en yoghurt, fruitsalade met ijs en een plak chocoladetaart met ijs. Hij presenteerde ze op borden van exposanten Bonna, Maham Studio Revol, Rosenthal, Steelite International en Villeroy & Boch – in de kleuren blauw, geel, groen, wit en rood. De deelnemende proevers beoordeelden de desserts op de kleurrijke borden op eetlust, gezondheid en zoetheid. Youssef presenteerde de mate waarin de gekleurde borden de eetlust stimuleren, de gezondheid van het eten en de perceptie van zoetheid beïnvloeden op de Hotelier’s Day borrel in de HoReCa Academy.

Uit de analyse van de enquête bleek dat rode borden voor desserts zoals chocoladetaart de perceptie van zoetheid verhoogden. Gerechten op gele borden leken bijzonder stimulerend en smakelijk, vooral voor fruit en fruitgerechten. De blauwe, groene en witte borden deden alle gerechten gezonder lijken. Alle gerechten op zwarte borden werden als minst smakelijk, gezond of zoet beoordeeld.

Met deze resultaten opent de sterrenkok nieuwe mogelijkheden voor de horeca: Youssef concludeert dat de kleur van het servies de eetlust en visuele aantrekkelijkheid van gerechten kan verhogen. Visuele aandacht kan ook worden gekanaliseerd: kleuren kunnen het menu-aanbod op een ondersteunende manier illustreren en zo seizoensgerechten of speciale gelegenheden aankondigen. De kleur van het bord kan ook de smaakverwachtingen en het aroma beïnvloeden – vooral bij desserts. Gekleurd servies maakt het dus mogelijk om de catering af te stemmen op de doelgroep door verschillende behoeften te bedienen en individuele smaakervaringen te creëren. Gekleurd servies creëert ook een speciale sfeer en versterkt de algemene indruk van het etablissement als het past bij de inrichting en het interieurontwerp. Het versterkt ook het merk en de merkidentiteit. Restaurateurs en hoteliers kunnen de invloed van gekleurd servies gebruiken om aan de verwachtingen en percepties van gasten te voldoen, marketingstrategieën te optimaliseren en unieke smaakervaringen te creëren – voor zakelijk succes op lange termijn en tevreden klanten.

Nieuwe beursdata 2025

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld blijven op hetzelfde tijdstip plaatsvinden in het beurscentrum van Frankfurt. Ze worden echter verplaatst naar begin februari om ervoor te zorgen dat de belangrijkste beurzen wereldwijd op dezelfde datum plaatsvinden. Bovendien zal de dagelijkse volgorde van Creativeworld worden geoptimaliseerd in overleg met de industrie. Alle drie toonaangevende beurzen beginnen op vrijdag. Creativeworld zal vier dagen doorgaan.

  • Ambiente/Christmasworld: 7 t/m 11 februari 2025
  • Creativeworld: 7 t/m 10 februari 2025