Het verhaal van het Britse merk SUPERDRY is een echte ‘succes story’. De eerste winkel opende in 2004 in Covent Garden in Londen en met dank aan David Beckham, die zich in 2007 in een jas van SUPERDRY liet fotograferen voor een wereldberoemde voetbalkalender, kreeg het merk wereldwijd een boost. Bijna 20 jaar na dato is SUPERDRY een gevestigde waarde met kleding én eyewear. Alleen al in Nederland en België zijn 37 eigen winkels. Hoe heeft oprichter/eigenaar Julian Dunkerton dit – met behulp van twee elkaar afgewisselde partners – dit voor elkaar gekregen? Met heel slimme marketingstrategieën, die het bedrijf ook in economisch barre tijden hebben laten groeien.
De marketingstrategie van SUPERDRY laat zien hoe belangrijk het is om je publiek te kennen en haar voorkeuren gericht te gebruiken.
Toen de verkoop in de winkels terugliep, besloot de leiding van SUPERDRY een omnichannel-aanpak te gaan volgen, wat de investeringen in technologie aanwakkerde. Het bedrijf ging een partnerschap aan met de online shopping app Fynd om een soepele ervaring te bieden aan klanten die iets online wilden kopen en het in de winkel wilden ophalen.
Dit onderdeel van de SUPERDRY-marketingstrategie kwam ook van pas toen de COVID-19 pandemie het noodzakelijk maakte dat alle winkels contactloze betaalmogelijkheden aanboden. Deze aanpak hielp het bedrijf zijn verkoop met ongeveer 5 procent te verhogen.
Sinds 2007 heeft de smartphone de manier waarop mensen online naar modewinkels zoeken, definitief veranderd. Mobiele internetgebruikers maakten in 2022 meer dan de helft van het internetverkeer uit, en deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten. Als onderdeel van haar eCommerce-strategie gebruikt SUPERDRY-video’s om klanten op mobiele apparaten aan te spreken met links naar sociale media die klanten kunnen gebruiken om de looks te shoppen. SUPERDRY verbeterde ook zijn logistiek, met inbegrip van het opzetten van lokale magazijnen en distributiecentra in Australië en andere landen om de wereldwijde levertijden te versnellen.
Met de opkomst van fashion influencers, ‘unboxing’ video’s, en fast fashion in het algemeen, heeft de mode-industrie een slechte reputatie gekregen waar het gaat om de haar footprint op het milieu, en klanten protesteren. Vanaf 2022 is de markt voor ethisch verantwoorde mode goed voor 7,7 miljard dollar, en de verwachting is dat deze markt blijft groeien. Om jongere en meer milieubewuste consumenten aan te spreken, heeft SUPERDRY haar productie- en distributieprocessen verbeterd, met als doel de nummer 1 in duurzame stijl te worden.
De SUPERDRY-website benadrukt haar inzet voor duurzaamheid en om haar engagement te promoten, werkte SUPERDRY samen met jonge vrouwen, waaronder Jasmine Jobson en Saffron Hocking, om haar milieuvriendelijke lijnen te promoten, waardoor een gesprek met klanten op gang kwam over verantwoord winkelen.
Een essentieel onderdeel van de sociale-mediamarketingstrategie van SUPERDRY is het uitdragen van de boodschap aan volgers via meerdere platforms. Het bedrijf heeft een aanhang van meer dan 750.000 op Instagram en spreekt haar publiek regelmatig aan via een YouTube-kanaal genaamd SuperdryTV.
De aanwezigheid op sociale media is consistent. Berichten op Instagram zijn eenvoudig en zo gestileerd dat gebruikers zich kunnen concentreren op de kleding zonder veel afleiding. Elke casestudy over de marktsegmentatiestrategie van SUPERDRY zal haar immense aanwezigheid op sociale media benadrukken.
De content marketingstrategie van SUPERDRY maakt gebruik van een social-first aanpak om nieuwe, jongere klanten aan te trekken. Het bedrijf lanceerde zijn TikTok-profiel in 2021 en heeft sindsdien zijn aanhang tot meer dan 270.000 vergroot. Het is ook populair bij influencers en partners, met een pool van meer dan 2.300.
In plaats van een generieke marketingstrategie te creëren, kiest SUPERDRY voor gerichte campagnes die gebruikmaken van seizoensgebonden trefwoorden en specifieke doelen. Met deze strategie is het bedrijf erin geslaagd zijn rendement op de advertentie-uitgaven te verdubbelen.
De wereldwijde marketingstrategie van SUPERDRY omvat het aanspreken van internationale klanten door hen een consistente en uitzonderlijke winkelervaring te bieden. De website is visueel aantrekkelijk en gemakkelijk te navigeren. Naast lokale distributiecentra in meerdere landen, kunnen klanten verwachten dat hun items snel aankomen.
SUPERDRY’s strategie om de markt te betreden omvat samenwerking met bekende persoonlijkheden over de hele wereld. Influencers vormen een belangrijk onderdeel van de SUPERDRY-marketingstrategie en helpen de gebruikerservaring te verbeteren. Vervolgens kunnen klanten hele outfits en winkelwagentjes shoppen die zijn samengesteld door social media influencers.
Hoewel SUPERDRY een breed scala aan producten levert, staat het merk vooral bekend om jassen, T-shirts en basisartikelen. De contentmarketingstrategie benadrukt deze basisproducten en laat zien hoe ze in de levensstijl van de gebruiker kunnen worden geïntegreerd. In lijn met haar strategie als duurzame retailer maakt SUPERDRY geen overdreven trendy kleding, maar kiest het voor tijdloze modellen en kleuren die gemakkelijker te combineren zijn met ‘statement pieces’. Hoewel dit merk niet elke modebewuste klant zal aanspreken, weet SUPERDRY waar het goed in is en blijft het bij haar identiteit.
In de begindagen van SUPERDRY waren de klanten voornamelijk mannen, maar toen beroemdheden als Kate Winslet en Helena Bonham Carter in SUPERDRY-kleding verschenen, begon het bedrijf kleding voor iedereen te maken. Maar de doelmarkt is altijd jong geweest: 18- tot 34-jarigen. De inzet op sociale media en influencer marketing is dus gericht op deze demografische groep. Het prijsniveau is ook aantrekkelijk voor jongere shoppers met een beperkt budget en nodigt hen uit duurzame mode te kopen voor een betaalbare prijs. De SUPERDRY-marketing-mixstrategie maakt duurzame mode toegankelijk.
China heeft specifieke regels over hoe bedrijven de markt kunnen betreden, en veel bedrijven kiezen ervoor om samen te werken met een lokaal bedrijf. SUPERDRY had eerder een joint venture met de Chinese retailer Trendy International, die in 2020 afliep.
China en andere landen hebben ook strengere wetten voor sociale media, wat de social-first marketingstrategie lastiger maakt. Omdat ze geen significante groei zag in China, verliet SUPERDRY de markt na het beëindigen van hun joint venture en stopte ze haar activiteiten in het land. Soms kunnen bedrijven beter hun verlies beperken in een slecht presterende markt dan proberen te concurreren met bekendere merken.
BRON: blog.contactpigeon.com
Tags: Eschenbach, Superdry