Duurzaamheid in optiek: feit of fictie?

Vrijwel alle merken communiceren over duurzame initiatieven in hun productontwikkeling, materialen en productiemethoden. Dit geldt voor zowel monturen als contactlenzen. Maar: in hoeverre let de consument daar echt op? Vraagt de klant bij het kiezen van een bril naar de duurzaamheid ervan? Is het een argument om geen daglenzen te kiezen? Is de duurzaamheidsclaim van invloed op het koopgedrag? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Eelke Veltman.

 

“Er zijn inderdaad consumenten die goed gaan op deze marketingillusie, maar laten we eerlijk zijn… Zolang die merken elk kwartaal met nieuwe modellen komen en deze actief de markt in prijzen bovenop de niet verkochte stock, hoe erg ben je dan écht met duurzaamheid bezig? Daarnaast, hoe zouden we dan om moeten gaan met de glazen die we gebruiken? Ja, wij hebben ook ‘eco’ merken in ons assortiment en ja, wij hebben ook het recyclesysteem van Bausch + Lomb staan voor de daglenzen. Maar een échte milieu-activist raad ik altijd aan om een frame met minerale glazen uit onze vintage collectie te kiezen. Daarmee voeden ze geen overproductie en glazen van omgesmolten zand zijn minder belastend dan van kunststof. Tevens adviseer ik ze om zo lang mogelijk met hun bril te doen. En qua lenzen? Helaas mag PMMA niet meer, maar een beetje milieubewust persoon adviseer ik harde lenzen met een lage Dk. Zolang fashion, gemak en comfort voorgaan op primaire levensbehoeftes, maakt het op de lange termijn niet zoveel uit wat we doen.” – Eelke Veltman, eigenaar bril&lens in Monnickendam.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang in iedere editie van Eyeline Magazine komen zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine winkels, grote winkels of meerdere winkels, afkomstig uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In iedere editie van Eyeline Magazine lichten we één of meerdere brillentrends uit. Maar wat gebeurt er trendtechnisch gezien in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of maken ze trends? Wat willen consumenten en waar worden zij door beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Madelon Grit, Inge van der Maten, Remco Bosman en Mariëlle Koolen in Eyeline Magazine 3-2024.