Internationale Vrouwendag | 8 maart 2023

Het thema van Internationale Vrouwendag 2023 is Embrace Equilty. Equity, dat vrij vertaald ‘eigenwaarde’ betekent, is een term waarmee wordt verwezen naar het streven van gelijkheid en gelijkwaardigheid. Internationale Vrouwendag wordt al sinds 1912 in Nederland op 8 maart gevierd. In ruim een eeuw hebben we veel bereikt, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Ook in ons eigen land valt er nog het één en ander te verbeteren. 

“Als een vrouw een toppositie bemachtigt wordt zij in veel gevallen geconfronteerd met misogynie. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vrouwelijke politici met aantoonbaar meer haat worden bejegend dan hun mannelijke collega’s. Politieke partijen hebben om deze reden moeite om vrouwen aan te trekken. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor de media. Ik denk dat de meeste interviewers zich daar niet bewust van zijn, maar dat is natuurlijk geen excuus. Let maar eens op, het frame is er ingebakken: een vrouw is overijverig terwijl een man ambitieus is. Waar zij wordt neergezet als controlfreak krijgt hij applaus omdat hij zo goed overzicht kan houden. Dit geldt net zo goed voor topposities in het bedrijfsleven. We kunnen ons allemaal wel op de borst kloppen dat het zo goed gaat met de vrouwenemancipatie in ons land, maar een vrouw met ambitie wordt toch nog steeds vaak als een curiosum gezien. Nederland loopt in de Westerse wereld behoorlijk achter op het gebied van vrouwelijke CEO’s. Deze internationale vrouwendag is dus – helaas – nog steeds relevant, want er is nog veel werk aan de winkel”, aldus Expertquote Edith Koetsier, Partner YESS, Boer & Croon.

 

Mayerline, campagnebeeld Internationale Vrouwendag

..

Leeftijdsdiscriminatie bij vrouwen is nog steeds de norm, let’s do better

Ook de eigenwaarde wankelt voor veel vrouwen én zeker wanneer de leeftijdsdrempel van 50 overschreden wordt. Belgisch modehuis Mayerline Brussels, is het gesprek aangegaan over vrouwen en leeftijdsdiscriminatie. Mayerline omarmt sinds haar ontstaan de mature vrouw en lichamen met levenservaring. Want een vrouwenlichaam, élk lichaam, verandert. Mayerline Brussels legt daarom eerst en vooral een sterke focus op vakmanschap én de perfecte pasvorm, in plaats van op trends. Vrouwen hoeven zich niet te kleden naar hun leeftijd, wél moeten ze stuks kunnen aantrekken waar ze zich goed in voelen, omdat het hun lichaam respecteert. Onder de titel “Mayerline, my fit” wordt dat ook verder gezet in de beeldvorming en campagnes van het merk.

 

Mayerline, campagnebeeld Internationale Vrouwendag

 

TEKST BRON: Mayerline, naar aanleiding van: Internationale Vrouwendag. (Leeftijdsdiscriminatie bij vrouwen is nog steeds de norm, let’s do better).

www.mayerline.be/my-fit