Het thema Kinderbrillen (& Myopie) wordt uitgelicht in ons aankomende Eyeline Magazine (editie 4 – 2024, verschijning 25 juni). In aanloop naar deze editie bezocht onze webredacteur Michèle afgelopen week de prachtige winkel van Kidzz Eyezz, een begrip als het gaat om kinderbrillen en contactlenzen, in het hart van Amsterdam, die sinds 2003 haar deuren heeft geopend in de Nicolaas Berchemstraat. Kidzz Eyezz is een kinderbrillenzaak waar baby’s en kinderen van 0 tot 19 jaar terecht kunnen voor een professionele diagnose, een meting door een ervaren orthoptist, optometrist, contactlensspecialist of opticien én het uitzoeken van een leuke bril of contactlenzen. Annet merkte op dat veel ouders het lastig vonden om een leuke bril voor hun kind te vinden, Kidzz Eyezz biedt daarom een unieke combinatie van oogzorg en een uitgebreide brillencollectie. Michèle sprak met eigenaresse Annet Jongmans over de werkwijze met jonge kinderen en het toenemende belang van myopiemanagement.
De winkel en orthoptiepraktijk van Kidzz Eyezz zijn kindgericht, met een kleurrijke inrichting die kinderen uitnodigt om brillen uit te zoeken die passen bij hun smaak. Kidzz Eyezz heeft een grote voorraad aan kinderbrillen (2.500 monturen), contactlenzen en reparatieonderdelen, en het team repareert brillen ter plekke in de winkel. Een van de populairste merken onder kinderen zijn o.a. BBIG en Lafont. Tevens heeft Kidzz Eyezz een paar eigen merk brillen laten maken voor in hun winkel. Annet stipt aan dat het een leuke uitdaging blijft om de juiste bril te vinden, zodat elk kind met een glimlach de winkel verlaat en het leuk vindt om zijn/haar bril te dragen.
“De allerjongste generatie kijkt meestal direct naar de kleur bij het uitzoeken van een montuur. Ze letten dan nog niet op een specifiek model of dat de bril te groot of te klein is. Zolang de bril een aantrekkelijke kleur heeft, vindt het kind dit interessant”. – Annet Jongmans.
Annet merkt dat myopie een steeds belangrijker gespreksonderwerp wordt: “Om myopie niet sneller te laten groeien dan van nature gebeurt, hanteren we de 20-20-2 regel”. Om de toename van de myopie af te remmen worden er drie effectieve methoden toegepast: speciale brillenglazen (zoals MiYOSMART, MyCon® en Stellest®) of speciale contactlenzen (zoals MiSight® en MYLO) gebruikt. Voor behandeling met atropinedruppels wordt de klant verwezen naar een samenwerkend ziekenhuis met oogartsen.
Een belangrijk verschil tussen een kinderbrillenzaak en een zaak voor volwassenen is de aandacht voor spelen en sporten. Als een kind een lage sterkte heeft en zonder bril kan sporten, adviseert Annet de bril af te zetten. Anders wordt een sportbril, zoals Nano Vista, of een zwembril geadviseerd. Deze brillen zijn veiliger en blijven beter zitten tijdens actieve beweging. Voor wintersporters biedt Kidzz Eyezz speciale skiclips in goggles om de kijkervaring te optimaliseren.
“Toen ik net begon met de winkel, bezocht ik huisartsen om te vertellen over Kidzz Eyezz. Mond-op-mondreclame heeft voornamelijk gezorgd om de winkel te laten groeien tot de winkel die we nu zijn”. – Annet Jongmans.
Als Annet een tip zou mogen geven aan opticiens en optiekwinkels met kinderbrillen, zou het zijn: “Zorg voor een breed assortiment kinderbrillen, zodat de kinderen voldoende keuze hebben, en let erop dat een montuur niet te klein wordt verkocht vanwege de snelle groei van kinderen. Op die manier denk je mee met de klant en zorg je voor een blij kind en ouder, zodat ze een volgende keer weer in de winkel zullen verschijnen”.
VOOR MEER INFO: www.kidzzeyezz.nl
Het thema Kinderbrillen (& Myopie) wordt uitgelicht in ons aankomende Eyeline Magazine (editie 4 – 2024, verschijning 25 juni). Om dit thema kracht bij te zetten, doen we een oproep aan alle optiekzaken om hun kinderbrillenhoek met ons te delen. Of wellicht bent u de trotse eigenaar van een heuse Kinderbrillenwinkel. Laat het ons weten!
PS) Kinderbrillenhoek, eigenlijk een oubollig woord waar vast wel leukere suggesties voor te verzinnen zijn…. Ook die horen we graag! Stuur een mail naar: [email protected]