Duurzaam brillenmerk Ochis debuteert op Silmo met zijn geüpcyclede monturen op basis van koffie en is daarmee het eerste Oekraïense merk dat deel uitmaakt van de grootste brillenbeurs van Europa.
Duurzaamheid is een kernwaarde voor dit jonge, onafhankelijke brillenmerk uit Oekraïne. Ze maken hun monturen van gebruikt koffiedik en natuurlijke oliën in de hoop dat dit innovatieve materiaal een milieuvriendelijk alternatief kan worden voor plastic in de brillenwereld. Gasten van SILMO Paris kregen de kans om met het nieuwe product om te gaan: de innovatieve bril aanraken, ruiken en passen (en ja, hij ruikt inderdaad naar koffie!). Na twee jaar experimenteren en nog eens twee jaar verbeteren van de kwaliteit van het nieuwe materiaal, is dit de eerste internationale optiekbeurs van het bedrijf en zijn zij de enige Oekraïense stand die op SILMO 2022 werd gepresenteerd.
Ochis heeft de technologie uitgevonden die helpt om koffieafval te upcyclen en om te zetten in een waterdicht materiaal dat volledig plantaardig en vrij van chemicaliën is. De productie ervan brengt geen CO2-uitstoot met zich mee en beoogt de ecologische voetafdruk te verminderen door gebruik te maken van lokaal gewonnen materialen voor zijn op koffie gebaseerde brillen en etuis. Het eindproduct heeft verstelbare veren en is geschikt om zowel optische als zonwerende glazen in te zetten.
De nieuwste collectie van Ochis belichaamt de Oekraïense natuur. De capsule werd geboren als een manier om de schoonheid van hun geboorteland te behouden door gebruikte koffiedrab en Oekraïense veldbloemen te combineren in één montuur. Ochis Tsvit (wat ‘bloei’ betekent in het Oekraïens) is gewijd aan de veerkracht van Oekraïne tegenover een brute oorlog tegen zijn vrijheid en identiteit.
“We hebben ’s werelds eerste glazen op koffiebasis gemaakt in Oekraïne, en we zijn altijd geïnspireerd geweest door de rijkdom van de natuur om ons heen, waarbij we ons sterk verbonden voelden met de aarde als bron van leven en schoonheid. Nu we net als alle Oekraïners vechten voor onze onafhankelijkheid en vrijheid, zien we onze eenheid met hernieuwde kracht opbloeien en zien we de nieuwe Oekraïense nationale identiteit van een gesloten knop uitgroeien tot een volle bloei.
In een poging deze transformatie te vatten hebben we in elk kader de bloemblaadjes van planten verwerkt die gewoonlijk op Oekraïense velden groeien. Ze komen voor in onze folklore, in onze liederen en gedichten; ze bloeien in onze kransen en op onze traditionele geborduurde hemden. Van nu af aan zullen ze ook bloeien in brilmonturen en onze inheemse wortels uitbeelden”.
De gele zonnebloem staat voor de onwankelbare wil (“volya” in het Oekraïens). Rode goudsbloemen staan voor de oneindige kracht (syla). De blauwe korenbloemen symboliseren de schoonheid (krasa). Andere materialen die Ochis gebruikt om kleur toe te voegen aan het oppervlak van het montuur zijn vlas, kurkuma en kokospoeder, waardoor elk paar uniek is dankzij de onvoorspelbare manieren waarop de patronen zich openbaren tijdens het polijsten.
Het team van Ochis is er trots op hun werk op SILMO 2022 te presenteren en belangrijke feedback te krijgen van collega’s en tijdgenoten uit de hele wereld, vooral gezien de moeilijke tijden die hun geboorteland doormaakt. Voor Ochis is het een eer om deel uit te maken van een gemeenschap van optische experts en creatieven, en ze hopen de samenwerking met Silmo en haar bezoekers en exposanten voort te zetten.
Ochis (uitgesproken als o-tjiez) is een Oekraïens merk dat ’s werelds eerste brillen op basis van koffie maakt. Gebruikte koffiedrab wordt gemengd met natuurlijke oliën tot een nieuw plantaardig materiaal dat waterdicht is, een matte textuur heeft en maandenlang het koffiearoma behoudt. Dankzij de unieke productietechnologie is elk montuur een combinatie van functionaliteit, design en groene innovatie, waardoor alle Ochis milieubewust, ergonomisch en universeel zijn – een duurzaam hoofdaccessoire en een nieuw woord in de optieksfeer.
Tags: Ochis, SILMO Paris 2022