Snel en kwalitatief gezichtsveldonderzoek met Reyedar

Wie de ontwikkelingen op het gebied van AI en de oogzorg goed heeft gevolgd, zou Reyedar al eens tegengekomen kunnen zijn. Reyedar, een Nederlandse deeptech start-up, ontwikkelde een baanbrekend medisch techonologieplatform dat eyetracking combineert met deep learning, een specifieke vorm van AI. Het concrete resultaat? Een test die vroegtijdig symptomen kan detecteren van leeftijdsgebonden degeneratieve oogziekten, zoals glaucoom en maculadegeneratie. En dat binnen vijf minuten.

Ruim zeven jaar werkte Reyedar aan een toegankelijke methode waarmee je ook als opticien of optometrist op een eenvoudige en snelle manier een kwalitatief gezichtsveldonderzoek kunt uitvoeren. Het bedrijf ontwikkelde een lichtgewicht eyetracker-bril met sensoren, die via infraroodcamera’s de oogbewegingen van een cliënt volgen met ongeveer 200 registraties per seconde. Dat gebeurt terwijl de ogen een bewegende stip op een bijgeleverde monitor volgen. Eenvoudig dus: de persoon in kwestie hoeft niet op knopjes te drukken en hoeft het hoofd niet te fixeren, maar volgt op een ontspannen manier een bewegend balletje op het scherm van Reyedar.

Uit deze test volgt, op basis van eyetracking gecombineerd met deep learning, een analyserapport. Dat rapport bestaat vervolgens uit een gezichtsveld-sensitiviteitsscreening en een kwalitatieve risico-indicator voor neuro-visuele aandoeningen. Daardoor wordt het direct duidelijk of aanvullend onderzoek bij de oogarts nodig is of niet.

Met dit gezichtsveldonderzoek op basis van oogbewegingen biedt Reyedar optiekwinkels en optometriecentra de kans om hun dienstverlening op het gebied van oogzorg nog completer te maken. Het biedt bovendien de mogelijkheid nieuwe en bestaande klanten te binden én tegelijkertijd de druk op de zorg te verlichten.

Meer weten over Reyedars innovatie? Houd dan de eerstvolgende printeditie van Eyeline Magazine in de gaten. Voor ons nieuwe nummer spraken we met oprichter Alessandro Grillini over Reyedars gezichtsveldonderzoek, het belang van vernieuwing in de huidige screeningsmethoden én over de extra mogelijkheden die eyetracking-technologie te bieden heeft. De volgende editie van Eyeline Magazine verschijnt op 14 november 2023.

www.reyedar.com, [email protected], +31 (0)88 7373000

Tags: