Duurzaamheid in de optiek: hoe bewust zijn klanten bij hun aankopen?

Vrijwel alle merken communiceren over duurzame initiatieven in hun productontwikkeling, materialen en productiemethoden. Dit geldt voor zowel monturen als contactlenzen. Maar: in hoeverre let de consument daar echt op? Vraagt de klant bij het kiezen van een bril naar de duurzaamheid ervan? Is het een argument om geen daglenzen te kiezen? Is de duurzaamheidsclaim van invloed op het koopgedrag? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Inge van der Maten.

 

“Bij het kiezen van een bril denken de meeste klanten vaak niet direct aan duurzaamheid. Toch is het voor veel mensen belangrijk om hun oude brillen in te leveren, zodat deze her- gebruikt kunnen worden. Bij lenzen, met name daglenzen, speelt duurzaamheid een grotere rol. Daarom werken wij samen met Bausch + Lomb aan hun Recyclens-programma. Klanten kunnen bij ons een speciale doos krijgen waarin zij hun lege blisters kunnen sparen, om deze vervolgens bij ons in te leveren zodra de doos vol is. Dit is voor veel klanten een motivatie om toch de daglenzen te kiezen. Ik ben van mening”. – Inge van der Maten, eigenaar Roling Optiek in Winsum.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang in iedere editie van Eyeline Magazine komen zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine winkels, grote winkels of meerdere winkels, afkomstig uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In iedere editie van Eyeline Magazine lichten we één of meerdere brillentrends uit. Maar wat gebeurt er trendtechnisch gezien in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of maken ze trends? Wat willen consumenten en waar worden zij door beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Madelon Grit, Eelke Veltman, Remco Bosman en Mariëlle Koolen in Eyeline Magazine 3-2024.