EyeCare Groep verwelkomt nieuwe COO

Op 1 december 2023 is Cora Kleinhout aangesteld als Chief Operations Officer (COO) binnen de EyeCare Groep. Zelf noemt ze zich liever ‘verantwoordelijk voor sales en marketing’, het vakgebied waarin ze al meer dan 25 jaar actief is. Eerst 15 jaar in de fast moving consumer goods, onder andere als marketing directeur bij Bacardi Netherlands. En vervolgens in de retail als marketing of commercieel directeur bij bedrijven als Praxis en Intergamma. Bij de IJsvogel Groep was ze onder andere verantwoordelijk voor de herpositionering van de formules Pets Place en Boerenbond.

 

En nu dus bij de EyeCare Groep, voor het in de optiek… wat verwacht je ervan?
“EyeCare is als groep een relatief nieuwe organisatie die in korte tijd hard is gegroeid. Momenteel hebben we rond de 130 aangesloten winkels, maar ik zie zowel in Nederland als over de grens nog voldoende ruimte om verder te groeien. Onlangs hebben we de eerste Belgische winkel overgenomen (B&M Optiek in Oostende) en ik verwacht dat er snel meer zullen volgen. Het mooie van onze formule vind ik het principe ‘Best of both worlds’. Het zijn ‘local hero’s’ die door hun ondernemerschap stuk voor stuk op hun eigen manier succesvol zijn. Tegelijkertijd profiteren ze aan de achterkant allemaal van de centrale service organisatie die achter ze staat. Hierdoor zijn zaken als scherpere inkoop, een eigen merkenstrategie, learning & development programma’s en een goede omnichannel strategie, voorheen onhaalbaar door de hoge investeringen, nu wél mogelijk”.

Grote rol voor learning & development?
“Zeker! We zijn onlangs begonnen met winkels het predicaat ‘EyeCare Qualified’ te geven. Dat prijkt straks letterlijk op de gevel naast de eigen naam van de local hero’s. Hiermee laat je zien dat je aan een bepaald kwaliteitsniveau voldoet. Klanten die hier binnenlopen weten dat ze verzekerd zijn van onder andere gekwalificeerde vakmensen, state of the art apparatuur, hoogwaardige oogzorg en persoonlijke service. Maar learning & development is meer. We hebben natuurlijk onze eigen EyeCademy. Hier geven we nu al trainingen, maar we willen ook meer gaan doen met e-learning. Meer en sneller trainen! Niet alleen voor de optiek, ook voor onze hoorwinkels. Op dit vlak groeien we eveneens. Maar ook hier loop je soms tegen problemen aan door tekort aan personeel. We hebben nu de schaal om combinatieopleidingen voor optiek en horen vorm te gaan geven. Samen in één klas en met onze kwaliteitseisen als basis”.

Wat heeft nu prioriteit?
“Naast eerder genoemde zaken, wil ik vooral de sales en marketingafdelingen meer als één team laten werken. Voorheen waren dat een beetje twee silo’s, maar we moeten nog meer samen optrekken. Met ons marketing- en salesteam wil ik op korte termijn onze winkels gaan segmenteren. Hoewel het allemaal high-end winkels zijn, bestaan er natuurlijk ook verschillen. We hebben een matrix met relevante criteria vastgesteld, waarmee we de winkels in vier groepen kunnen onderverdelen. Grote voordeel is dat we het aanbod, denk aan communicatie tools, maar ook assortiment, dan veel beter kunnen afstemmen op de winkels.
Naast landelijke campagnes, voor iedereen, zullen we ook enkele keren per jaar lokale campagnes aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een merkendag, waarbij de focus een dag of weekend volledig op één merk ligt. Maar ik wil dat deze lokale campagnes echt passen bij een winkel. Vandaar de onderverdeling. Waar de ene winkel misschien meer kan doen qua lenzenverkoop, kan een andere winkel wellicht winst boeken met glas-upgrades of meer aandacht geven aan instapmodellen. Als we al die data gebruiken op winkelniveau, kunnen we in de marketing- en salesondersteuning echt maatwerk bieden”.

Hoe zie je de toekomst?
“Positief! We blijven groeien, er is hier heel veel kennis aanwezig. Ik vind het mooi om te zien dat ze op het service center ook mensen zoals ik, van buiten de branche, aannemen. Wij hebben soms net een andere kijk op dingen dan mensen die hun hele leven al in de optiek zitten. Hoewel de optiekbranche voor mij nieuw is, zie ik veel raakvlakken met andere branches waarin ik heb gewerkt. Zowel vanuit de retail als voor een bedrijf als Bacardi, waar alles draait om merkbeleving, kan ik mijn ervaring goed gebruiken in mijn huidige functie. De komende jaren kan ik hier vooruit…”