Interview | Met oog voor het essentiële: de ontwerpfilosofie van Lunor

Tijdloze brillen in plaats van kortstondige trends, aan dit principe heeft de brillenfabrikant Black-Forest zich altijd gewijd. In een gezamenlijk interview geven CEO Michael Fux en designer Anna Eckenfels een dieper inzicht in het designconcept van Lunor. Hun focus ligt hierbij op de essentie: klassiek vormgebruik, hoog draagcomfort, traditioneel vakmanschap en de lokale natuur als inspiratiebron.

Merk en filosofie

In hoeverre heeft de locatie in het noordelijke Zwarte Woud invloed gehad op de merkidentiteit van de brillenfabrikant Lunor?
Michael Fux: “Wie in het Zwarte Woud woont, leeft in nauw contact met de natuur. De bescherming ervan is een van onze belangrijkste zorgen. Daarom gaan we zo zuinig mogelijk om met de grondstoffen. Wij produceren onze eigen elektriciteit met een systeem en slaan die op. Als we extra elektriciteit nodig hebben, kopen we die uitsluitend als groene energie.”

Wat zijn de doelstellingen van Lunor op het gebied van design en productie?
Michael Fux: “We blijven trouw aan onze ontwerpfilosofie en vertrouwen voortdurend op tijdloze monturen met de hoogste kwaliteit. Daarom hebben we veel geld geïnvesteerd in onze eigen productie om metalen monturen in Duitsland te maken. Het is ons doel om de productie in Duitsland verder uit te breiden.”

Welk streven zit er achter alle ontwerpen van Lunor?
Anna Eckenfels: “Bij Lunor hechten we vooral veel waarde aan een klassiek vormgebruik en een hoog draagcomfort van elk montuur. Daarom spelen deze twee factoren een grote rol bij het ontwerp. Totdat een afgewerkt montuur uitkomt, zijn er vaak meerdere prototypes en aanpassingen nodig. Het is ons doel om tijdloze producten van hoge kwaliteit te creëren, die in onze snelle wereld lang kunnen meegaan en boven alle kortstondige trends staan.”

Productie en materialen

Hoeveel vakmanschap zit er in de fabricage van Lunor brillen?
Michael Fux: “Al onze brillen worden zorgvuldig en uitgebreid geproduceerd volgens traditionele productiemethoden. We wikkelen eerst de randen om de ogen, daarna solderen we de brug en de wangen. Ook de veren worden eerst uitgestanst en daarna rond gestanst. De metalen monturen worden voorzien van een hoogwaardige galvanisatie.”

Hoe lang duurt een proces van de eerste schets tot een afgewerkte bril?

Michael Fux: “Wij schatten ongeveer anderhalf jaar bij volledig nieuwe lijnen, van de eerste schets tot de verkoop van het montuur. In deze periode worden verschillende ontwerpen, technische tekeningen en prototypes gemaakt. Pas na acceptatie van een pre-productieserie begint de productie.”

 

Lunor staat voor handgemaakte brillen met veel passie voor detail, wat zijn de speciale details van Lunor brillen?

Michael Fux: “Wij ontwikkelen alle onderdelen van onze monturen zelf en speciaal voor hen. Er zijn geen grote onderdelen. Ons klinknagelscharnier, dat bij alle acetaatmonturen in verschillende uitvoeringen te vinden is, is het meest bekend.”

Welke rol spelen materialen bij het ontwerpen van brillen?
Anna Eckenfels: “Lunor brillen staan voor een belofte van hoge kwaliteit, vooral wat betreft het vakmanschap en de gebruikte grondstoffen. Daarom kiezen we alleen hoogwaardige materialen zoals acetaat uit Italië of titanium uit Japan. Bij het ontwerpen van nieuwe monturen baseren we ons dus vooral op eerdere ervaringen met de betreffende materialen; met andere woorden, op hun herkomst en vakmanschap.”

Ontwerp en inspiratie van brillen

Wat maakt een bril tot een bijzonder accessoire qua design?
Anna Eckenfels: “Geen enkel accessoire kenmerkt het uiterlijk van de drager ervan zo sterk als een bril. Je kunt je stijl benadrukken met een bijpassend montuur, of zelfs een compleet nieuw karakter creëren. Daarom vraagt brildesign om absolute liefde voor detail en gevoel voor kleine nuances. Bovendien ontstaat een bijna oneindige variatie aan combinaties door hoogwaardige metalen elementen en de kleur- en textuurvariatie van acetaat alleen.”

Waar haalt u de inspiratie vandaan om een klassiek tijdloos en tegelijkertijd modern Lunor ontwerp te creëren?
Anna Eckenfels: “Je kunt bijna overal inspiratie opdoen. Vooral wat klassiek tijdloos design betreft, verdiepen we ons vaak in de afgelopen decennia en hun respectieve vormgebruik. Je vindt het zowel in de kunst als in de stedelijke cultuur; en het blijft me inspireren. Bij het creëren van nieuwe modellen hoort dus ook altijd een stukje nostalgie. Bovendien is de natuur ook pure inspiratie, die de een of andere spannende textuur of kleurinspiratie onthult.”

 

Tags: