MIDO 2023, de internationale optiekbeurs in Milaan, liet wederom een leidende positie zien toen afgelopen maandag de laatste dag werd afgesloten van een succesvolle 51e editie. Van team Eyeline waren we aanwezig met Anneke Pastoor, Mandy Mooren, Miranda Becker-hoff en Michèle Claassen en konden we concluderen dat ook dit jaar de beurs voldeed aan behoeften van optiekprofessionals die elk jaar vanuit de hele wereld hier zaken komen doen. Deze editie waren trends, prijzen en VIP’s onmiskenbaar. Bezoekers werden onmiddelijk omringd door een sfeer van groot enthousiasme en de aanwezigheid van vele merken. In dit artikel blikken we terug op de highlights.
Voor bezoekers waren er talloze innovaties en evenementen, met speciale aandacht voor opticiens – van de ‘How to?’-cyclus van OTTICLUB-bijeenkomsten tot de presentatie van gespecialiseerde boeken in het ‘Book@MIDO’ programma. De zo belangrijke focus op duurzaamheid, met onderscheidingen en speciale ruimtes. Maar er waren ook gelegenheden voor glamour, met optredens van VIP’s en persoonlijkheden uit de entertainmentwereld met flash mobs, tentoonstellingen en prijzen op de populaire MIDO-pleinen. Veel evenementen waren gericht op trends, waaronder geometrische herinterpretatie gericht op functionaliteit, uitgebreide esthetiek, onconventionele details, nuances geïnspireerd door de natuur en de altijd aanwezige focus op duurzaamheid. De kleurtrend van 2023, Viva Magenta, werd ook hier veel gespot en de trend Tech Craft kwam terug in diverse monturen. Ook beroemdheden uit de entertainmentwereld animeerden de stands, zoals Sfera Ebbasta, Dargen D’Amico en model en influencer Dasha Kina.
Fotografie: Pietro S. D'Aprano/Getty Images for Mido
Elk jaar reikt MIDO prijzen uit aan optische centra, de meest duurzame stand en, nieuw dit jaar, de bedrijven die het meest actief bezig zijn met duurzaamheid. MIDO 2023 organiseerde ook de eerste CSE – Certified Sustainable Eyewear Award. Deze prijs werd door MIDO in samenwerking met ANFAO en Certottica in het leven geroepen en evalueert de duurzaamheid in de brillensector op internationaal niveau. Een gezaghebbende jury van deskundigen beoordeelde de genomineerde producten op basis van gedetailleerde criteria over hun ecologische en sociale impact, rekening houdend met de volledige levenscyclus van het product: recyclage van materialen, vermindering van het verbruik in productie- en distributieprocessen, optimaal gebruik van de toeleveringsketen, eliminatie van afval, mate van recycleerbaarheid, gebruik van hernieuwbare energie, enz.
Prijswinnaars
CSE Award Zonnebrillen Europa: NEUBAU EYEWEAR – NEUBAU (Oostenrijk)
CSE Award Sunglasses Rest of the World: MITA EYEWEAR – Vision of Tomorrow (USA)
CSE Award Monturen Europa: EYEWEAR 4 YOU – LLEXAN ITALIA (Italië)
CSE Award monturen Rest van de Wereld: MONOGRAM EYEWEAR (Verenigde Arabische Emiraten)
CSE Award Cases Europa: ECO – MODO EYEWEAR (Italië)
CSE Award Cases Rest van de Wereld: KARUN EYEWEAR – KARUN (Spanje)
Winnaar van de Bestore Design 2023 award was OTTICA BUX (Altamura) van Sabino Bux, dat werd gekozen vanwege de ongelooflijke mix van elementen en enscenering, het perfecte evenwicht tussen elegantie, luxe, kunst en vakmanschap, en vanwege de details die de werelden van brillen en muziek met elkaar verbinden. De Bestore Innovation 2023 award ging naar MEGAOPTIKA (Lviv – Oekraïne), van Taras Proniv, dat zich onderscheidde door vindingrijk ondernemerschap. Het combineert de behandeling van oogheelkundige ziekten, geavanceerde diagnostiek en een breed scala aan producten en werkt onder uiterst risicovolle omstandigheden vanwege het voortdurende conflict. De Stand Up For Green award voor de meest duurzame stand werd toegekend aan MARCHON ITALIA voor zijn modulariteit, herbruikbaarheid en de minimale ruimte die het meubilair inneemt, wat zich vertaalt in een verminderde impact op de scheepvaart.
..
De opkomst bereikte een hoogtepunt van 35.000 professionals uit de industrie, waarvan 80% uit Europa en 20% uit de rest van de wereld. Dat is een stijging van 60% ten opzichte van 2022. Ook de Italiaanse bezoekers maakten 53% van het totaal uit. Van de meer dan 1.000 exposanten die de hele toeleveringsketen vertegenwoordigen – van machines tot monturen, samen met montuurfabrikanten, en van de topmerken van de sector tot jonge onafhankelijke ontwerpers – was 72% internationaal en 28% Italiaans. Van de buitenlandse exposanten kwam 51% uit Europa, 42% uit Azië en 7% uit de rest van de wereld. De diversiteit in bezoekers bevestigt eens te meer het onmiskenbare wereldwijde bereik van de beurs.
Bekijk het in Eyeline Magazine 2 2023, bij u op de mat op dinsdag 7 maart 2023.
..
De volgende MIDO vindt plaats van zaterdag 3 februari tot en met maandag 5 februari 2024 in Fiera Milano Rho.