MIDO.com: de toegankelijke en inclusieve nieuwe website

De nieuwe website van de internationale brillenbeurs die van 3 tot 5 februari 2024 plaatsvindt in Fiera Milano Rho is online. Het is niet alleen een grafische restyling, maar een substantiële verandering, gericht op het waarborgen van digitale toegankelijkheid, het aanmoedigen van gebruikersparticipatie en het vermijden van discriminatie van welke aard dan ook. Op dit gebied is MIDO, net als op vele andere gebieden, zijn tijd vooruit en vernieuwt het zijn website mido.com bijna twee jaar van tevoren om te voldoen aan de Europese wetgeving die, met de Europese toegankelijkheidswet, digitale toegankelijkheid verplicht stelt vanaf juni 2025.
De creatie van de nieuwe website, een hulpmiddel dat beschikbaar is voor alle belanghebbenden op de brillenbeurs, betekent een belangrijke stap voor MIDO in het vergroten van het bewustzijn onder marktdeelnemers in de branche over de kwesties van digitale toegankelijkheid en inclusie, die zal worden voortgezet met verdere technologische ontwikkelingen, het bevorderen van delen en verspreiden.

De kernomschrijving van de lay-out is ‘less is more’: een essentieel ontwerp in de lijnen, elegant en toegankelijk, opnieuw toevertrouwd aan de creatief directeur van MIDO’s communicatiecampagnes Max Galli, in samenwerking met Mixer Group. Een dunne belettering: groter, maar nooit schreeuwerig. Een site met aandacht voor detail, gemaakt om de gebruiksvriendelijkheid te vergemakkelijken en alle belangrijke informatie op een intuïtieve en snelle manier op de eerste schermen te bieden.

Vanuit technisch opzicht, waarvan de ontwikkeling en implementatie is toevertrouwd aan Alea.pro, richt de nieuwe site zich op de gebruikerservaring om een vloeiende, toegankelijke en ongehinderde navigatie voor elke bezoeker te garanderen, in overeenstemming met de Web Content Accessibility Guidelines 2.2. Dankzij kunstmatige intelligentie zullen bijvoorbeeld gebruikers met mobiliteits- en cognitieve handicaps zoals blindheid, slechtziendheid, kleurenblindheid, dyslexie, epilepsie, ADHD, etc. (zelfs tijdelijke handicaps als gevolg van bijvoorbeeld ongelukken) een geoptimaliseerde ervaring hebben. De site biedt de gebruiker daarom meer dan 100 functies – op specifiek verzoek – om de browse-ervaring aan te passen en af te stemmen op zijn behoeften, zoals spraaksynthese, woordenboek en suggesties, tekstvergroting en spatiëring, kleurcontrast, enz. Een ander nieuw element is de implementatie van een lettertype dat speciaal is ontworpen voor dyslectische gebruikers, wat de leesbaarheid van teksten verbetert.

In zijn rol als wereldleider onder de vakbeurzen gewijd aan brillen en de grote jaarlijkse evenementen die plaatsvinden in Italië, kan MIDO alleen maar altijd vooruit kijken, oplossingen implementeren en futuristische en geavanceerde keuzes maken, om zijn belanghebbenden niet alleen de innovaties van het heden te bieden, maar om de tijd voor te zijn door te weten hoe toekomstige ontwikkelingen te lezen en te interpreteren.

Tags: