Op weg naar een duurzame toekomst

Deel twee van een drieluik over duurzaam ondernemen bij Eschenbach, door Jeroen Timmer, directeur Eschenbach Optik Nederland en België.

We nemen je mee op onze reis naar een duurzame toekomst. Waar zijn we? Middenin. Er zijn al veel stappen gezet en er volgen er nog meer.

 

Vele wegen leiden naar het doel. We pakken ze allemaal stukje voor stukje aan. Doe met ons mee!

  1. In alle processen om duurzaam te ondernemen; waaronder vervoer, verpakkingsmaterialen, gebouwen en energie, mobiliteit, enz.…
  2. In onze producten. Duurzame materialen, hergebruik en productieprocessen.

 

DE PROCESSEN BIJ ESCHENBACH

Gedrukte catalogi behoren voor ons tot het verleden. Door in te zetten op digitale marketing besparen we zo’n 9 ton papier per jaar.

Dankzij een verpakkingsinnovatie op de polybags besparen we zo’n 1,8 ton nieuw geproduceerd plastic per jaar.

 

Mobiliteit en werkplek

We verminderen onze mobiliteit of maken deze milieuvriendelijker. We verminderen zakenreizen en maken steeds meer gebruik van virtuele vergaderingen. Om onnodig woon-werkverkeer te voorkomen, stellen we onze medewerkers in staat om niet alleen thuis, maar overal te werken. Voor mobiliteit tussen onze locaties in Neurenberg vertrouwen we op elektrische auto’s.

 

Infrastructuur en gebouwen

We verminderen ons energieverbruik waar we kunnen. In onze productie- en logistieke hallen vertrouwen we op timers, daglichtregeling en energiebesparende LED’s voor op de behoefte afgestemde verlichting. De elektriciteit voor onze IT-servers wordt verkregen uit de hernieuwbare energiebron waterkracht. We onderhouden een energiemanagementsysteem voor onze locaties in Neurenberg en werken regelmatig aan verbeteringen met energieadviseurs.

 

Via het klimaatbeschermingsproject ‘Clean Energy from Hydropower, Vietnam’ hebben we de uitstoot van broeikasgassen al tot 1.260 ton CO₂ gecompenseerd met emissiecertificaten.

Als het gaat om transport en verpakking, zijn productbescherming en milieubescherming even belangrijk voor ons.
Eschenbach is sinds 2018 lid van Amfori, ’s werelds meest toonaangevende bedrijfsvereniging voor open en duurzame handel. Met Amfori BSCI verbeteren we de sociale duurzaamheid van onze toeleveringsketens.

 

Communicatie en marketing

Als we papier kunnen besparen door digitale communicatiemaatregelen, dan doen we dat!
We hebben het aantal van onze gedrukte producten drastisch verminderd, bijvoorbeeld de gedrukte catalogi van Eschenbach, die zijn afgeschaft. In plaats daarvan richten we ons op digitale informatievoorziening en digitale marketingmaatregelen.
In onze kantoren gebruiken we steeds minder papier en meer duurzame en milieuvriendelijke materialen.

Milieubescherming maakt ook deel uit van onze bedrijfscode, die van toepassing is op ons en onze leveranciers.

In onze logistiek worden inkomende afleverdozen gebruikt voor opslag, transport en verdere verzending.

Voor de nationale verzending van onze producten maken we zo vaak mogelijk gebruik van klimaatvriendelijk transport via DHL GoGreen.

 

MEER INFORMATIE

Lees meer op: https://sustainability.eschenbach-optik.com/

 

BEELD: Pexels, vlad-bagacian-1314186.

Tags: