Onder het motto #weareopti zal opti de eerste internationale beurs van het jaar zijn en plaatsvinden in München van 12 tot 14 januari 2024. Maanden van intensieve en gevarieerde voorbereidingen door de exposanten en het opti beursteam bieden een uitnodigende beurs die een nieuwe norm wil stellen. “Vier volle hallen op drie krachtige dagen! De sleutelspelers en uitstekende experts zijn erbij, alsook een topklasse steunprogramma – opti bewijst een platform te zijn voor de samenhang van een veelbelovende branche”, zegt opti Director Cathleen Kabashi.
De eigen competetiviteit uitbreiden, het klimaat beschermen, beter zicht bieden? Zo’n 390 exposanten, waaronder grote spelers, middelgrote bedrijven en nieuwkomers, zullen antwoord geven op urgente vragen waar de optiebranche mee te maken heeft. Het motto is: proactieviteit, verwondering, begrip en persoonlijke betrokkenheid van de bezoekers en exposanten, branche-experts and nieuwkomers, oftewel voor iedereen die samenwerkt om de toekomst van deze veelzijdige, belangrijke en gezondheidsbevorderende branche te waarborgen. Als internationale netwerkplek biedt opti de optiebranche het perfecte podium in zijn vier beurshallen met 44.000 vierkante meter aan expositie- en ontmoetingsruimte.
Het zijn niet slechts sleutelspelers als Zeiss, Hoya, CooperVision, Silhouette, Marcolin en vele andere die het beursmotto #weareopti tot leven brengen, dat doen zeker ook degenen die opti al jaren begeleiden en vorm geven zoals Oculus, de OWP Group met CAZAL, Vistan, Charmant, Safilo, Andy Wolf, wolf en Blackfin zijn een belangrijkste bouwsteen voor het succes van het komende evenement.
Trends in de optiekbranche
Het focuspunt is de trends in de oogheelkundige optiek, en dat kan live en van dichtbij ervaren worden, gediscussieerd worden en vanuit vele ooghoeken geanalyseerd worden. Hoe eerder de trends in een branche bekend en benut worden, hoe groter de kans dat men klaar is voor de toekomst. De Innovation Area met opti Trend Hub in Hal C3.551 trekt bezoekers aan met enerverende producten en presentaties, waaronder de Optics Trend Radar door opti, die voor het eerst aan het beurspubliek gepresenteerd zal worden. Het gebied wordt gecomplementeerd door het aangrenzende nieuwe opti Optics Start-up Area, die nieuwelingen in de branche samenbrengt.
In de reeds welbekende opti Boxes in Hal C2 zullen truffeljagers de geheime sterren van montuurdesign zien strijden om de derde opti Box Award. De winnaars worden op 13 januari 2024 om 14:30 bekendgemaakt door de internationale jury, wederom op het podium van de opti Trend Hub in hal C3, Stand C3.551.
Vier opti Hubs in 2024: trend, myopie, duurzaamheid en carrière
De focus van de aanstaande opti ligt op inspiratie, informatie en interactieve dialogen tussen alle participanten. Om te verzekeren dat dit verder strekt dan de presentaties van de exposanten, zullen er voor het eerst vier thematische hubs plaatsvinden.
1. Nieuw: Trend Hub in Hal C3
Welke trends garanderen het succes van opticiens en de optiekbranche in de toekomst? Onder het motto “Eye like Future” geeft de nieuwe Trend Hub in hal C3 de antwoorden en verrijkt opti 2024 met een nieuw hoogtepunt.
De servicerobot Pepper maakt het meteen duidelijk: een spannende mix van trendpresentaties, hands-on technologische snufjes en digitale steles waar je zelf op zoek kunt gaan naar de nieuwste trends zijn hier te ontdekken. Cathleen Kabashi, directeur van opti, geeft meer inzicht: “Met de vinger aan de pols van de tijd geeft opti in München impulsen voor het tijdig herkennen en benutten van zakelijke kansen – in de vorm van de resultaten van de eerste Optics Trend Radar van opti. Technische snufjes kunnen ook ter plekke worden uitgeprobeerd: Van slimme holotables tot VR-brillen voor oogdiagnostiek. Terwijl beknopte trendstand-ups door internationale en Duitse insiders uit de branche de gasten snel en effectief op de hoogte houden, staan de drankjes in de opti Runway Bar om de hoek”.
2. opti Myopia Hub ondersteund door Hoya in Hal C4.351
Internationale experts en praktijkmensen zullen vragen van het gespecialiseerde publiek beantwoorden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de controle en behandeling van bijziendheid. Sponsors zoals Hoya, maar ook Cooper Vision, Essilor, Rodenstock, Oculus, Visall, SwissLens en MPG&E zullen onderzoeksresultaten, inzichten en best cases toelichten. Het uitgebreide programma met in totaal 22 specialistische presentaties is vanaf eind december online beschikbaar op www.opti.de.
3. opti Sustainability Hub ondersteund door Focus with Sustainability Award in Hal C4.353
Duurzaamheid is een van de centrale trendthema’s van onze tijd en dus ook van de optische industrie: deze hub biedt lezingen en discussiepanels over de thema’s ecologie, economie en sociale kwesties. De opti Sustainability Award zal in 2024 voor het eerst uitstekende initiatieven op het gebied van duurzaamheid bekronen en is de verdere ontwikkeling van de doelstellingen van de Sustainability Interest Group (IG), die de jury voor de prijs vormt: Iedereen in de optiekbranche bewust maken van de noodzaak van duurzame actie en de stap zetten van praten naar actie. De IG is een vereniging van deskundigen van fabrikanten en opticiens die zich sinds opti 2022 inzetten voor meer duurzaamheid binnen de branche.
De première van de opti Sustainability Award is te danken aan de onvermoeibare inzet van de IG: “We zijn verheugd dat de drie geselecteerde finalisten tijdens opti 2024 voor het eerst meedingen naar de prijs! De populariteit van dit jaar laat zien hoezeer dit onderwerp onze branche raakt en hoe intensief optische bedrijven al aan oplossingen werken. Elk ingediend idee is een overwinning – voor iedereen – en voor de branche zelf”, aldus de juryleden in een officiële verklaring. De pitch en prijsuitreiking vinden plaats op de vrijdag van de beurs, 12 januari 2024 om 15:00.
4. Nieuw: Career Hub ondersteund door eyebizz in Hall C3.361
Samen met eyebizz Jobs zullen werkgevers en werkzoekenden uit de optiekbranche elkaar hier ontmoeten in een inspirerende atmosfeer voor speeddating, carrièrepitches en discussies met hoog potentieel. Een ‘job wall’, verdere presentaties over carrièreonderwerpen en live discussies met professionals aan informele gethematiseerde tafels (bijvoorbeeld het gebruik van AI in HR) brengen professioneel geschikte spelers samen.
Rondleidingen op alle drie de dagen
De bekende opti-rondleidingen kunnen op alle drie beursdagen gratis worden geboekt zolang de plaatsen beschikbaar zijn, in drie varianten: 1) voor stagiairs met Sarah Schleicher op de vrijdag van de beurs vanaf 16.00 uur, 2) meerdere keren per dag gericht op oftalmologische optiek met epitop GmbH of 3) dagelijkse rondleidingen langs de zelfstandige brillenmerken met Karin Stehr. Link naar alle onderwerpen en data: https://www.opti.de/messe/opti-rundgaenge/
Eindelijk terug: de #WEAREopti-party
Naast de enorme variëteit aan informatie, actuele studies en specialistische presentaties over de meest urgente onderwerpen van de branche, zijn het de persoonlijke ontmoetingen die opti in München haar unieke DNA geven. Tijdens alle drie beursdagen zorgen de YES Lounge in hal C1.151, de opti Box Bar in hal C2.171, de nieuwe opti Runway Bar in hal C3.451 en het opti Café by ZVA in hal C4.235 voor de perfecte sfeer voor een persoonlijke dialoog. En op de eerste beursavond nodigt opti u uit voor de #WEAREopti party met gratis drankjes, hapjes en veel dans – boven Hal C1 in Restaurant C1/C2!
opti Connect: Informatie en netwerken voor, tijdens en na de beurs
Naast de nieuwe ticketservice (aanvraag via leveranciers of regionale gildeverenigingen) vereenvoudigt opti Connect de beursplanning. verenigingen) maakt opti Connect de planning van de beurs veel gemakkelijker voor alle betrokkenen. Alle informatie over de activiteiten, producten en diensten van de exposerende bedrijven is hier overzichtelijk terug te vinden. Voor, tijdens en na de beurs kunnen deelnemers systematisch netwerken. systematisch netwerken en ook de programmaplanning kan vanaf eind december met één klik via opti Connect vanaf eind december. Toegespitst op de geselecteerde onderwerpen kan iedereen op het digitale platform 24 uur per dag alle informatie vinden die hij of zij nodig heeft en wordt hij of zij regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken. De klok rond kan iedereen op het digitale platform alle informatie vinden die hij nodig heeft. door Marketing Automation.
Deelnemers vergroten hun zakelijke kansen
Het motto van de eerste Optics Trend Radar van opti is: Watch, prepare & act. Een motto dat ook geldt voor de opti-deelnemers, waarvan ongeveer 65 procent besluitvormers zijn op het gebied van inkoop. Zij profiteren van de vroegst mogelijke beoordeling van trends in de optische industrie, evenals van de brede overdracht van kennis en uitgebreide zakelijke mogelijkheden.
Een hoge dichtheid van besluitvormers is kenmerkend voor opti en kan ook in 2024 worden verwacht: twee derde van de bezoekers is betrokken bij investeringsbeslissingen in hun bedrijf. En voor 89 procent van de ondervraagden heeft een bezoek aan opti invloed op hun aankoopbeslissingen. 91 procent is op zoek naar nieuwe zakelijke relaties.
Het complete aanbod van producten en diensten is een must: opti brengt de kerngebieden van de oogheelkundige optiek samen op één plek – van ooggezondheid en brildesign tot IT, apparatuur, bedrijfsuitrusting, contactlenzen, marketing of IT en toelevering. Hier overwinnen exposanten en bezoekers platgetreden paden, technologie en denkrichtingen.
Naast het aanbod is het vooral het opti-publiek dat het evenement uniek maakt: De reis naar München is de moeite waard. De top tien van bezoekers komt uit DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), de Benelux, Italië, Tsjechië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Slovenië en Israël.
Een ander pluspunt is het brede scala aan interessante onderwerpen: Exposanten winnen klanten met innovaties. Vakbezoekers zien opti als een belangrijk uitstalraam voor de toekomst van oftalmologische optiek. Met zijn jaarlijkse topthema’s raakt opti de snaar van de tijd. In 2023 was 99% enthousiast over de innovaties van opti: 99% over de opti Sustainability Hub, 99% over de opti Myopia Hub, 97% over het opti Social Media Spreekuur (dat ook in 2024 een vervolg krijgt, reserveren is mogelijk via de website) en 97% over de rondleidingen.
De focus ligt op duidelijke zakelijke doelstellingen: bezoekers willen nieuwe dingen zien en ervaren. Tot de belangrijkste doelstellingen van bezoekers behoren het zoeken naar innovaties en trends, het uitwisselen van ervaringen en informatie, netwerken en nieuwe zakelijke contacten. 96 procent van de terugkerende bezoekers spreekt zich uit voor het beursconcept. Dit geeft vaste exposanten de kans om elk jaar nieuwe doelgroepen aan te boren en tegelijkertijd contacten te onderhouden. De belangstelling voor marktleiders en nieuwkomers is even groot: Wat doen de grote spelers? Wie zijn de succesvolle nieuwkomers? Elke beursbezoeker is hierin geïnteresseerd. Niet alleen de wereldwijde marktleiders weten het: als u een van hen wilt zijn, mag u opti 2024 niet missen.
Tags: Opti