We horen veel over artificial intelligence (AI), zeker ook in combinatie met brillenglazen. Toch was het Shamir die al in 2018 het eerste glas met behulp van AI op de markt bracht. Passie voor innovatie, en daarmee ook voor AI en Big Data, is één van de kernwaarden van dit bedrijf. Eyeline ging in gesprek met Theo Bax, Head of Sales & Key Accountmanager bij Shamir.
“Kunstmatige intelligentie revolutioneert in elk aspect van ons leven. Daarmee bewegen we ons steeds dichter naar een toekomst waarin AI een sleutelrol speelt in geavanceerde technologieën, zoals de productie van brillenglazen. Daarbij kan AI zeker niet alles overnemen, we blijven de input van de opticien nodig hebben. Dat is en blijft een ambacht”. Shamir is een van de koplopers op dit gebied. “Om een optimaal glasproduct te kunnen bedenken en produceren, hebben we optimale data nodig. Daarbij is het aanleveren van goede parameters zelfs cruciaal. Je kunt een goede oogmeting doen, het juiste montuur kiezen, maar als je niet de juiste parameters aanlevert, vindt er geen optimale herberekening van de glazen plaats. En is er dus geen perfect eindproduct. Wij adviseren altijd om er extra tijd voor te nemen. Het berekenen van de parameters kost hooguit twee extra minuten. Daar hebben we overigens ook goede tools voor, waarmee het nog sneller kan”. Theo doelt op de nieuwste tool, de Spark™ 4W. “Dit is een spiegel op basis van AI waarmee je met één druk op de knop meteen alle juiste parameters ontvangt. En er komen nog veel meer innovatieve producten aan, die ook allemaal op AI zijn gebaseerd. We willen graag de beste brillenglazen blijven bieden die er zijn, mede dankzij onze gedreven R&D-afdeling”.
Shamir levert supersnel vanuit Porto in Portugal, een van de USP’s. Daar ligt het halffabrikaat al ontspiegeld klaar. “Dat betekent concreet dat we snel kunnen schakelen bij bestellingen van enkelvoudige en multifocale glazen. Het kan voorkomen dat de opticien multifocale glazen al binnen twee dagen in huis heeft. Snelheid is belangrijk, én kwaliteit natuurlijk”. De productie is de laatste jaren sterk geëvolueerd. “We kunnen, mede door AI, high-end glazen leveren, die helemaal afgestemd zijn op de kijkbehoeftes van de klant. Hiermee worden de visuele prestaties echt hoger en dat merkt de klant zeker. We krijgen dit ook vaak als positieve feedback terug”.
Duurzaamheid is ook een belangrijk thema voor Shamir. “Tijdens onze productie letten we op minder materiaalgebruik, minder chemicaliën, minder water en minder energieverbruik. We willen onze footprint zo klein mogelijk houden. Dat is niet altijd zichtbaar voor het grote publiek. Onze fabriek is volledig zelfvoorzienend en draait op zonnepanelen. En de energie die we overhouden wordt door de directe omgeving in Porto gebruikt”.
Sinds 2021 is Shamir ook Optical Performance Partner van het BWT Alpine F1 Team. Vanuit die samenwerking wordt veel data en kennis gegenereerd, onder andere op het gebied van data en Shamir Driver Intelligence™. “Niet alleen in de Formule 1 zien we professionele bestuurders die optimaal zicht willen hebben; ook bij schemer en in de avond, zoals bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs. Weliswaar een niche markt, maar het laat wel zien dat we voor ieder doel en voor elke klant een specifiek product willen en kunnen maken. Naast passie
voor innovatie gaan wij namelijk ook voor ‘Be the best but never rest’. En daarom ben ik ook zo graag onderdeel van het Shamir-team”.
Tags: Shamir