Spaans maatwerk staat centraal bij mark’ennovy

Tijdens NCC2024 sprak Team Eyeline met Cristian Ostrowski, sinds anderhalf jaar CEO bij mark’ennovy. Hij komt uit Argentinië en heeft al meer dan 10 jaar ervaring in de optiekindustrie. “Ik ben begonnen als marketeer bij The Gillette Company, maar rolde de contactlenswereld in toen ik werd benaderd door Johnson & Johnson. Ik werkte daar in verschillende functies gedurende 11 jaar. Ik ben vooral gevallen voor de combinatie van B-to-B én B-to-C binnen contactlenzen”.

Bij de overname van mark’ennovy door Euclid Vision Group werd Cris de nieuwe CEO in november 2022. Onder zijn domein valt ook Vista Optics, de polymeerfabrikant die mark’ennovy gebruikt in het Verenigd Koninkrijk. “mark’ennovy is de laatste jaren heringericht. Euclid Vision Group heeft verschillende bedrijven in de Verenigde Staten, Europa en Azië en blijft groeien; de meeste bedrijven die we verwerven zijn rond de 30 jaar oud. Die groei zou ik het meest significante verschil noemen tussen nu en toen ik begon. Op dat moment zat onze productielocatie aan zijn volledige capaciteit. Eind 2023 zijn we naar een nieuwe locatie verhuisd, en nu hebben we het potentieel om vijfmaal meer te produceren. Onze service heeft wel enigszins geleden onder de verhuizing; we konden alleen nog per bestelling produceren. Dat hebben we van veel klanten gehoord en we zijn ons ervan bewust. Maar onze service is er inmiddels alweer sterk op vooruit gegaan, en dat zal alleen maar blijven toenemen nu we op onze nieuwe plek in het zuiden van Madrid zijn gesetteld. Ons serviceniveau is nog steeds een van onze kernwaarden en blijft altijd erg belangrijk voor ons. De nieuwe locatie ondersteunt ons bij het uitbreiden van onze bestaande zachte contactlenzen en de andere producten die we daar willen gaan produceren. Bijna al onze producten worden gemaakt met het polymeer dat we zelf produceren. Wij ontwerpen de contactlenzen én wij bepalen het materiaal omdat we daar binnenshuis de capaciteit voor hebben. Dat is uniek”.

Mylo Toric
In december viel de myopieremmende lens Mylo Toric in de prijzen bij de prestigieuze Optician Awards. “De originele Mylo werd gelanceerd in 2019, toen ik nog niet bij mark’ennovy zat. In maart 2023 lanceerden we de Mylo Toric, de torische versie, met het oog op maatwerk en personalisering. Daar staan we voor. We willen zo veel opties bieden als de klant nodig heeft. De Mylo Toric voelde als een logische stap. We gaan producten in deze lijn blijven toevoegen. Tevens zijn we druk bezig met de verduurzaming van onze fabrieken”.

Personalisering blijft de kern
Cris probeert verschil te maken door de juiste mensen bij elkaar te zetten. “Degenen die nog niet zo bekend zijn in de optiek kunnen veel opsteken van de oude rotten in het vak; en andersom leren zij van de frisse kijk van de jongere medewerkers. Onze bedrijfscultuur wordt gekenmerkt door innovatie en vooruitgang. Dat is al zo sinds de oprichting van mark’ennovy in 1997, dat was nog steeds zo toen we in 2013 naar Nederland kwamen, en dat is vandaag de dag nog altijd hoe wij het zien. Ons Spaanse maatwerk staat centraal. In de oogzorg, maar ook in de zorg in het algemeen, wordt er steeds meer gefocust op personalisering: iedere klant heeft een specifieke behandeling nodig en verdient die ook. Hetzelfde geldt voor contactlenzen. Die personalisering zal altijd de kern zijn van wat wij willen bieden en waaróm wij iets willen bieden dat anders is dan wat er al op de markt is. We onderscheiden ons in de uitmuntendheid van de productie, de materialen die we gebruiken en onze service. We produceren een breed portfolio van verschillende soorten producten. We willen ons verbreden en op sommige gebieden versterken. Onze zusterbedrijven kunnen daar ook bij helpen. Fijn dat wij zo complementair aan elkaar zijn”.