Specsavers Nederland boekt minimale omzetdaling met groei in horen

Specsavers Nederland heeft het boekjaar dat liep van maart 2022 tot februari 2023 afgesloten met een omzet van 174,4 miljoen euro. Hoewel dit een lichte daling van 0,7 procent is ten opzichte van het voorgaande jaar, blijft het bedrijf standhouden in de uitdagende marktomstandigheden.

De omzet in de optieksector is met 4,5 procent gedaald. Specsavers schrijft deze daling toe aan de lagere verkoopcijfers in de afgelopen twee jaar, die sterk werden beïnvloed door de pandemie. Door de gemiddelde levensduur van brillen zijn er momenteel minder mensen toe aan vervanging van hun montuur. Een positieve noot is te horen in de afdeling voor gehoorproducten, die ondanks de algehele krimp in de hoormarkt een indrukwekkende groei van 6,4 procent heeft weten te realiseren.

Op wereldwijde schaal heeft Specsavers een omzetgroei van 5,6 procent behaald, wat resulteert in een totale omzet van 4,05 miljoen Britse pond (ongeveer 4,74 miljoen euro). In het afgelopen boekjaar zijn wereldwijd maar liefst 561 miljoen contactlenzen, 23,3 miljoen brillen en 625.766 hoortoestellen verkocht. Nederland blijft, net als vorig jaar, de derde grootste omzetmarkt voor de Specsavers Groep, na het Verenigd Koninkrijk en Australië, van de elf landen waarin ze actief zijn.

Specsavers heeft aangekondigd van plan te zijn om in het komende jaar meer winkels te openen, met name in Noord-Amerika. Canada zal voornamelijk profiteren van de nieuwe vestigingen. Momenteel telt Specsavers 144 filialen in Nederland en kijkt het bedrijf uit naar verdere groei en kansen in de markt.

 

BRON: RetailTrends

Tags: