Tips om retourzendingen te beperken

Het aantal retourzendingen neemt enorm toe, wat retailers veel mankracht en geld kost om producten opnieuw op de markt te brengen, terwijl de milieu-impact aanzienlijk is. Om retourzendingen te verminderen, overwegen retailers bijvoorbeeld retourkosten in rekening te brengen. Echter, er zijn meer mogelijkheden voor retailers om dit aan te pakken zonder afbreuk te doen aan hun serviceniveau.

 

Gedetailleerde productinformatie op webwinkels verkleint de kans op retournering. In de modebranche is het al gebruikelijk om gedetailleerde informatie te verstrekken over kledingmaten en deze ook mee te nemen in aanbevelingen voor toekomstige aankopen, waardoor consumenten beter geïnformeerde keuzes kunnen maken en minder snel meerdere maten tegelijk bestellen. Dankzij generatieve AI-tools kunnen retailers het detailniveau van de informatie op hun webwinkels verhogen, zoals beeldmateriaal dat realtime wordt aangepast aan de uiterlijke kenmerken van de klant. Hierdoor kunnen klanten beter beoordelen of het product aan hun verwachtingen voldoet. Hoewel retourzendingen nooit volledig kunnen worden uitgesloten, kunnen retailers klanten wijzen op duurzamere retourmogelijkheden, zoals het terugbrengen van een artikel naar een lokale winkel voor directe herverkoop, wat gunstig is voor zowel de retailers als het milieu.

 

BEELD BRON: Unsplash, photo by Claudio Schwarz.
TEKST BRON: Pieter van den Broecke, Manhattan. Aanleiding: 
Kleding terugsturen loopt uit de hand: zeven manieren om het te stoppen

Tags: ,