Opnieuw recordjaar voor EssilorLuxottica

Brillengigant EssilorLuxottica boekte in 2023 een omzet van zo’n 25,4 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten was dat 3,7 procent meer dan een jaar eerder. De winst steeg met zo’n 3 procent tot een recordhoogte van 2,95 miljard. Dat blijkt uit de jaarcijfers en de kwartaalcijfers van het concern.

De producent van onder meer Ray-Ban en Oakley wist vooral in Latijns-Amerika de omzet op te krikken. Ook in Azië-Pacific steeg de verkoop (+7 procent). Wel blijven Noord-Amerika en de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) het belangrijkst voor het brillenconcern: in 2023 kwam ruim 80 procent van de totale omzet hiervandaan.

EssilorLuxottica voegde afgelopen jaar Moncler en Jimmy Choo toe aan zijn portfolio. Ook is de brillengigant eigenaar van het Nederlandse GrandVision (Pearle en Pearle Studio, dat dit jaar werd omgedoopt tot GrandOptical).

 

Bron: RetailTrends