ZEISS’ duurzame brillenglasproductie

Elk jaar worden miljoenen brillenglazen geproduceerd. Van standaard brillenglazen en zonnebrillen tot brillenglazen op maat. Niet verrassend dus dat het gebruik van materialen, energie en water een aanzienlijke invloed heeft op de ecologische voetafdruk van brillenglazen. Met miljoenen brillenglazen die de fabrieken in Europa, Amerika en Azië verlaten, loopt het zelfs met een paar gram per brillenglas al  heel snel op. Bij ZEISS zijn ze zich daar sterk van bewust.

Vooral voor jongere consumenten zijn duurzame productie en consumptie, het behoud van natuurlijke hulpbronnen en verantwoordelijke toeleveringsketens factoren die hun uiteindelijke beslissing beïnvloeden. Opticiens, consumenten en partners vragen regelmatig hoe ZEISS deze verantwoordelijkheid in de praktijk brengt. Een blik op de productie van maatwerk brillenglazen en voorraadglazen bij ZEISS laat zien wat er vandaag de dag mogelijk is en wat de toekomst gaat brengen.

Innovatie en productie
Met de introductie van de Freeform-technologie in 2000 maakte de productie van brillenglazen bij ZEISS een enorme sprong voorwaarts dankzij fundamenteel nieuwe innovaties. Zo werden de slijp- en polijsttijden teruggebracht van dertig minuten tot iets meer dan anderhalve minuut. Het gebruik van zoveel minder water voor het slijpen en polijsten leidde tot een aanzienlijk lager energie- en waterverbruik. Het doel is nu om het potentieel voor een groenere en veiligere productie van brillenglazen volledig te realiseren – niet door één grote sprong voorwaarts, maar door veel kleine stappen die samen een grote vooruitgang betekenen.

Duurzamer
ZEISS werkt aan een aanzienlijke verbetering van de milieubalans in de productie van zijn brillenglazen. Zo heeft de nieuwe gestandaardiseerde verpakking voor halffabricaten van brillenglazen sinds 2018 68 ton papier per jaar bespaard. Dat komt overeen met 1.600 bomen. En als positief neveneffect heeft het bedrijf hierdoor 2,1 ton minder kleurstof nodig, omdat die niet langer nodig is om de verpakking te bedrukken. Daarnaast bespaart ZEISS jaarlijks 260 ton plastic. Dit dankzij de afschaffing van standaard plastic cups die gebruikt worden om de halffabricaten van brillenglazen te beschermen. Dat is het equivalent van 13 miljoen plastic zakken, waarvan voor de productie 650.000 liter olie nodig zou zijn geweest. Tegelijkertijd blijft ZEISS Vision Care werken aan een verdere vermindering van het waterverbruik. Bij de productie van brillenglazen wordt water voornamelijk gebruikt voor koeling en reiniging tijdens het productieproces. In 2022/23 implementeerde ZEISS waterbesparende maatregelen die 132,5 miljoen liter per jaar besparen – genoeg drinkwater voor meer dan 130.000 mensen. Met 100% groene energie vermijdt ZEISS jaarlijks 100.000 ton kooldioxide-uitstoot en door energie-efficiëntieprojecten bespaarde het bedrijf in 2022/23 5,8 GWh, wat gelijk staat aan het energieverbruik van ongeveer 18.000 huishoudens. Daarnaast werd vorig boekjaar 4.200 ton afval gerecycled – er zouden 152 standaard zeecontainers nodig zijn om die hoeveelheid te vervoeren.

Milieubewust met kunststof
Het gebruik van kunststoffen was en blijft een uitdaging voor de milieubewuste productie van kunststof brillenglazen. De herontworpen alffabricaten van ZEISS zijn tot 65% dunner en wegen vaak minder dan de helft, waardoor er aanzienlijk minder kunststof nodig is voor elk brillenglas. Daarnaast stimuleert ZEISS het hergebruik van overgebleven plastic: polycarbonaat kan worden omgesmolten en gebruikt om gietstukken te creëren. Materialen die niet kunnen worden omgesmolten, zoals CR-39 kunststof, worden steeds vaker hergebruikt in andere sectoren.

Verantwoordelijkheid
Steeds meer consumenten nemen milieu en sociaal bewustzijn mee in hun overweging bij de aankoop van een product. Dit geldt ook bij brillenglazen: monturen van gerecycled kunststof of biologisch afbreekbare organische materialen zoals hout worden steeds populairder. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn bij ZEISS geen holle woorden, maar nadrukkelijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. Als bedrijf dat eigendom is van een stichting, speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen al een speciale rol sinds de negentiende eeuw, toen Ernst Abbe in 1898 als enige eigenaar van ZEISS de Carl Zeiss Foundation oprichtte. De commitment aan duurzaamheid is sindsdien verankerd in het erfgoed van ZEISS. De verschillende initiatieven voor duurzamere productie van brillenglazen en verantwoordelijkheid dragen bij aan de algemene duurzaamheidsdoelstellingen van de gehele ZEISS Groep.

Voor meer info: www.zeiss.com/responsibility

Tags: