Toegang tot productiecapaciteit is niet meer vanzelfsprekend en moet ‘verdiend’ worden. Er is meer flexibiliteit in de inkoop nodig om verstoringen te kunnen opvangen. Deze nieuwe werkelijkheid vraagt om andere inkopers en hun KPI’s. Wil de nieuwe inkoper opstaan?
Wie pakt de regie in de keten? Dat was de centrale vraag in het artikel in het aprilnummer van RetailTrends, waarin er gekeken werd naar de veranderingen in de retailsector als gevolg van verticalisering. Steeds meer merken zullen direct naar de consument (D2C) gaan. Dat geldt vooral voor nieuwe merken die min of meer naar het D2C-kanaal worden gedwongen. Daarnaast wordt verticalisering steeds meer als ‘prijswapen’ gebruikt, waardoor de consument went aan nieuwe disruptieve prijsproposities en merken en retailers zich tegen dit prijsgevecht moeten wapenen. Dat kunnen zij door de toegevoegde waarde ten opzichte van prijsvechters duidelijk te maken, zelf aan de prijsknop te draaien of door samen te werken met het prijsmerk.
Naast deze veranderingen aan de ‘voorkant’ van de sector richting de klanten, voorziet RetailTrends veranderingen aan de ‘achterkant’ richting producenten en leveranciers. Iedere retailer verkoopt wat hij inkoopt en daarom zijn relaties met leveranciers als strategische partners in de productie van de handelsvoorraad cruciaal. Toegang tot productiecapaciteit is geen gegeven meer: retailers zullen moeten omgaan met ‘schaarste’ op dit gebied en daardoor ook met stijgende prijzen en kosten. Om hierop in te spelen is meer flexibiliteit in de inkoopstrategie nodig. Dit leidt vervolgens tot een andere invulling van de inkoopfunctie, die nog veel belangrijker gaat worden.
Lees het artikel van RetailTrends hier verder
BRON: RetailTrends, Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail en groothandel Rabobank BEELD BRON: https://nl.freepik.com/vrije-photo/winkelwagentje-met-een-kleine-snooze_3252967.htm#query=shopping%20cart&position=20&from_view=search&track=ais
Tags: Retailtrends